Stenkoll 1
VINJETT Berättelsen om Olle Otur Denna påhittade
lilla berättelse kan tyckas absurd men tyvärr är verkligheten lika absurd – allt som står i berättelsen kan inträffa, när som helst. TEXT: Björn Strokirk, SBMI O lle Otur är platschef i en medelstor bergtäkt i Xköping. Genom åren har man där tagit emot entreprenadberg som krossats och sålts till enklare användningsområden. Ett år rivs en större betongkonstruktion i Xköping och samma år gör Trafikverket om en väg helt och hållet så att det uppstår många ton ”asfaltkakor”. Olle Otur har god kontakt med kommunens miljöinspektör. Olle lyssnar med hen innan han bestämmer sig för att ta emot den mängd betong och asfalt som rivningar i Xköping ger upphov till. Olle föreslår att betongen krossas så att cementen kalcinerar i de nya brottytorna. Då hårdnar betongen och koldioxid absorberas från luften. Asfalten däremot bör inte krossas förrän strax innan den ska sättas på marknaden, eftersom bitumen i så fall oxiderar och försämras i krossytorna. Dessutom kletar asfalten ihop med tiden så att man måste krossa om den innan man kan sälja den. Miljöinspektören håller med om att det är lämplig hantering och menar att den krossade betongen och asfaltkakorna utgör återvunna produkter som är efterfrågade på marknaden, liksom entreprenadberget. Det anser Olle Otur också men en tillfällig lågkonjunktur gör att lagret av asfalt och betong blir liggande några år. Mängden asfalt och betong uppgår till mer än 50 ton. 50 Efter fyra år har den förra miljöinspektören flyttat till en annan del av Sverige och en ny miljöinspektör har börjat i Xköping. Hen menar att det inte är fråga om ett lager av återvunna produkter utan ett avfallslager. Dessa har legat mer än tre år och därmed är det fråga om en deponi. Den nya miljöinspektören anmäler Olle Otur till miljö åklagaren som åtalar Olle för otillåten miljöverksamhet. Efter ett år läggs åtalet mot Olle ner och omvandlas till företagsbot. Skönt för Olle men illa för företaget som är i slutfasen med täktansökan för två välbelägna nya täkter. Det blir avslag för båda täkterna med hänvisning till att företaget nyss har dömts för miljöbrott (otillåten miljöverksamhet). Olles företag tar ett strategiskt beslut att inte befatta sig med betong, asfalt eller entreprenadberg eftersom tydligt regelverk saknas. Den juridiska och ekonomiska risken är för stor och den möjliga vinsten är för liten: Skatt på betong, asfalt och mottaget entreprenadberg blir 520 kronor per ton om det klassas som avfall (och krossas i mobila krossar), medan försäljning av entreprenadberg och betong bara inbringar drygt 50 kronor per ton. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 150