DMH 1
TEXT: ANDERS MYRDAL FOTO: RESPEKTIVE BILLEVERANTÖ
R/ANDERS MYRDAL OM INGET ANNAT ANGES TRANSPORTBILSÅRET 2023 ÄR HITTILLS ETT GANSKA SKRUVAT ÅR, EFTERSOM FÖRSÄLJNINGSSIFFRORNA KONTRA ANTAL REGISTRERADE BILAR ÄR MOTSÄGELSEFULLA. BRANSCHEN HAR GÅTT UPP SAMTIDIGT SOM DEN HAR GÅTT NER. Utvecklingen har flera förklaringar: högerregeringens slopade bonus på 60 000 kronor vid inköp av eldrivna bilar ledde till att många snabbt beställde bil innan bonusen slutade gälla. Resultat: höga registreringssiffror, samtidigt som leveranstiderna är långa. Covid, kriget i Ukraina, komponentbrist och det eviga tjatet om brist på halvledare, ränteläget och det låga värdet på den svenska kronan är de främsta faktorerna som påverkat. Samtidigt som det finns ett uppdämt behov av att modernisera sina transportbilar är också tveksamheten stor att investera i nya bilar. Vi konstaterar också att elektrifieringen fortsätter, och utbudet av intressanta eldrivna bilar med effektivare batterier och en längre räckvidd, ökar konstant. Men hur står det egentligen till med övergången från fossildrivet till elektrifierade transportbilar? Vi har listat fem utmaningar som påverkar DEN MODERNA HANTVERKAREN 7 2023 24 takten för att byggbranschen ska kunna ställa om. LADDINFRASTRUKTUREN Fler laddpunkter behövs. Och här är möjlighet till snabbladdning extra viktigt. Ny statistik, framtagen av M Sverige visar att Sverige tillhör de sämsta EU-länderna när det gäller att nå upp till uppsatta mål för antal laddstolpar. Stockholm, Göteborg och Malmö är mest eftersatta, där det saknas 13 000 laddpunkter. ÅTGÄRDER MOT ELBRIST Höga elpriser och en akut risk för elbrist är ett annat hot mot övergången till nollutsläpp. Sverige kommer att behöva mer än dubbelt så mycket elkraft för att klara omställningen till år 2045. Det konstaterade Energiföretagen nyligen i en rapport. ELBILARNA ÄR FÖR DYRA I INKÖP Elbilar måste bli billigare i inköp. LASTVIKT OCH DRAGVIKT Kraven på längre räckvidd har lett till mer batterikraft, och därmed tyngre bilar. Detta leder i sin tur både till lägre lastvikt och släpvagnsvikt, vilket är ett problem för byggfirmor som har behov av att kunna lasta mycket. Därför har dessa firmor fortfarande skäl att behålla en eller några dieseldrivna bilar som klarar högre last. SLÄPVAGN ETT MINNE BLOTT Ett kommande problem är att stora skåpbilar och pickuper som elektrifieras överskrider totalvikten 3 500 kilo. Att det skulle krävas C-körkort att ratta dessa bilar är inte längre överhängande eftersom det mesta talar för att EU-kommissionen kommer att godkänna att dessa bilar körs med B-körkort. Samtidigt talar mycket för att bilar med så höga vikter inte kommer tillåtas med släpvagn. Vi lär återkomma i frågan.✖ Vi önskar dig trevlig läsning!