Husvagnsliv nr 1 2025 1
Trygga husbilsresor med KABE – världsledande på a
ktiv och passiv säkerhet Säkerheten i en husbil beror både på de avancerade elektroniska systemen i Mercedes-Benz grundfordon och på KABEs genomtänkta passiva säkerhetslösningar, som minimerar risken för personskador vid en kollision. KABE tar täten i utvecklingen av säkra husbilar. Husbil är en säker semesterform med låg olycksfrekvens. Om olyckan ändå skulle vara framme är det tryggt att veta att KABE är världsledande på trafiksäkerhet för fritidsfordon. Inom fordonsindustrin skiljer man på två typer av säkerhet; aktiv säkerhet och passiv säkerhet. Den aktiva säkerheten handlar om elektroniska system som är inbyggda i grundfordonet för att undvika krockar. KABE bygger merparten av sina husbilar på Mercedes, pionjärer inom säkerhet med bland annat airbag, ESP, autobroms, färdljusassistans och regnsensor. Avancerad MP-kamera Förra året lanserade Mercedes en uppdaterad version av Sprinter-modellen, vilken har tio avancerade säkerhetssystem. Flera PASSIV SÄKERHET (Krocksäkerhet) Krocktestad dinettsoffa Stabil kaross Batteri inkapslat i en stålram Stålram runt vattentankar Krocksäkrat kylskåp fäst i stålbalk Bordsskiva som fälls undan Förstärka A-balkar Airbags ISOFIX E L av dessa har inte varit tillgängliga på helintegrerade modeller förrän nu, till exempel Active Lane Keeping Assist som hjälper till att hålla bilen i rätt körbana. – Dessa system möjliggörs av MPkameran som är installerad ovanpå instrument panelen mot framrutan. Den inhämtar en mängd information från omgivningen, läser av skyltar och känner av potentiella hot, förklarar Mikael Blomqvist, vd KABE. Passiv säkerhet Passiv säkerhet är säkerhetssystem som syftar till att reducera risken för personskador om kollisionen inträffar. Här går KABE i bräschen och leder utvecklingen av säkra husbilar. Tester som gjorts av bland annat Trafikverket och ADAC, Europas största bilägarorganisation, visar att det är avgörande att husbilen designas så att energin vid en kollision fördelas och att passagerarutrymmena hålls intakta. – Rörelseenergin vid en krock, ska i så liten utsträckning som möjligt tas upp av kroppen. När det inte går, skall tidsförloppet förlängas så accelerationskrafterna minskar. På KABE har vi vidtagit en rad åtgärder för att uppnå detta, säger Mikael Blomqvist. I V Stabil konstruktion På KABE:s husbilar byggs säkerheten in i konstruktionen redan från början. Designavdelningen har implementerat unika lösningar som säkerställer att en eventuell krock sker på ett kontrollerat sätt. – Till exempel är bil- och bodelen sammanfogade med en stål konstruktion. Taket limmas och skruvas ihop med väggarna och väggarna i sin tur är limmade och skruvade med golvet, förklarar Mikael. Golvet är bultat till chassit med uteliggare och väggarna skruvas och limmas fast på en förstärkningsram. Förstärkningsramen är fastbultad med drivhuvud. Resultatet är en mycket stabil husbil vars delar håller ihop och står pall för påfrestningar. Ytterligare säkerhetshöjande lösningar är stålramar som förankrar soffa, vattentank, bodelsbatteri och kylskåp. – Dinettsoffan har dessutom en AKTIV SÄKERHET (System för att förhindra olycka) Regn- och Antisladd Autobroms skymningssensor Färdljusassistent Intelligent Speed Assist MP Kamera Attention assist Sidvindsassistent (ej tandem) Active Lane Keeping Assist (Helintegrerade modeller) konstruktion som förhindrar att sittdynan glider vid en krock så att passageraren får bältet runt halsen, säger Mikael. En annan viktig detalj är att bordet hos KABE:s husbilar kan fällas framåt till en vertikal position. Det minimerar risken att skadas av bordsskivans kanter. – Fäll alltid ner bordet vid färd när någon sitter bältad i bakstolarna, det är en enkel åtgärd som kan få stor betydelse, uppmanar Mikael Blomqvist. KABE NR 1 2025 • 17 E N V E D O Ä H R N L E A D D S S S A P K I T M R S Ä