Installationssiffror.nu nr11/2024 1
32 11-2024 | INSTALLATIONSSIFFROR.NU NYHETER 4 NO
VEMBER Klart med försäljning av Serneke Sverige Nu står det klart att Sernekes entreprenadverksamhet, i form av bolaget Serneke Sverige, säljs till börsnoterade tyska investmentbolaget Mutares. Detta enligt ett pressmeddelande om att det nu är klart med alla regulatoriska godkännanden. Det som blir kvar i Doxaägda Serneke Group är projektutvecklingsdelen. (Installationssiffror) 6 NOVEMBER Heatup satsar på Småland med ny filial i Växjö Göteborgsbaserade Heatup, som säljer produkter inom golvvärme, tappvatten och kulvert direkt till installatörer, etablerar sig i Växjö med ett kontor och lager. Invigningen planeras till den 15 november, uppger Viktor Hagelvik för Installationssiffror. Han och kollegan Antonio Smoljan ansvarar för filialen samt kontakten med kunderna. Både Hagelvik och Smoljan började jobba för Heatup i våras. Hagelvik kom då närmast från en roll som distriktsansvarig säljare på Tece, medan Smoljan var försäljningschef på Termeco. (Installationssiffror) 8 NOVEMBER Veitech rekryterar branschveteran inom vvs Veitech, som ägs av Veidekke, rekryterar branschveteranen Per-Olof Nilsson till vvs-verksamheten, med ansvar för stora och komplexa projekt, enligt ett inlägg på Linkedin. Nilsson har flera decenniers erfarenhet från NVS/Imtech (dagens Assemblin VS), där han hade roller som affärsutvecklare, filialchef och arbetschef. (Installationssiffror) HA Bygg i konkurs 12 NOVEMBER Skånska HA Bygg har försatts i konkurs vid Helsingborgs tingsrätt. Konkursen kommer efter att flera kommuner anklagat bolaget för att ha lämnat felaktiga uppgifter om bankgarantier, enligt HD. (Installationssiffror) Airas vd Martin Lewerth. Foto: Aira INST / MARKNAD / INTERNATIONELLT -Nästa steg är vår tillväxtfas Aira har tagit in ytterligare drygt 700 miljoner kronor för att kunna accelerera expansionen på kontinenten. I en intervju med Nyhetsbyrån Direkt berättar vd Martin Lewerth om planerna. Aira har säkrat ytterligare 63 miljoner euro i investeringar från sina befintliga investerare, däribland Temasek, Statkraft Ventures, Kinnevik och Altor. Tillskottet bygger på den tidigare Serie B-finansieringen på 145 miljoner euro som avslutades i januari 2024, enligt ett pressmeddelande. Det nya kapitaltillskottet kommer, enligt pressmeddelandet, att användas för att bredda företagets geografiska räckvidd i Tyskland, Italien och Storbritannien, samt för att utöka produktutbudet inom ren energiteknik. Bättre förståelse Aira bedömer att de infekterade debatter som har förts runt om i Europa kring utfasning av olje- och gaspannor har lett till att allmänheten nu bättre förstår att det finns alternativ i form av energisnåla elektriskt drivna värmepumpar. Det säger Airas vd Martin Lewerth i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt. -Vi har haft en ambitiös plan att bygga en direkt-till-konsument-tjänst. Vi har lanserat våra egna produkter, etablerat egen tillverkning, byggt upp en marknadsnärvaro med egna säljare och egna installatörer, samt erbjuder konsumentfinansiering i de tre lanseringsmarknaderna Tyskland, Storbritannien och Italien. Nästa steg är vår tillväxtfas. Vi vill skala upp och göra mer av det som vi har lagt grunden för och påbörjat i de här tre marknaderna, säger Aira-chefen. 100 miljoner euro Aira uppger att bolaget nu omsätter 100 miljoner euro i årstakt. Aira inledde med att sälja produkter från andra tillverkare. I april började bolaget erbjuda sin produkt till kunder. Hur stor del av er försäljning utgörs nu av er egentillverkade värmepumpsmodell Aira Heatpump? -I dag är en överväldigande majoritet av allt vi säljer och installerar Airas egna produkter. Vi kommer dock inte att ha en komplett egen produktportfölj utan vi har ett hälsosamt samarbete med andra tillverkare och det kommer fortsätta. Ambitionen har varit att skapa en produktportfölj som tilltalar en stor del av marknaden och utfallet överträffar mina förväntningar. Produkten mottas väl och det är stor efterfrågan på just Airas produkt, hävdar Martin Lewerth. Ni siktar huvudsakligen på organisk tillväxt. Hur ser ni på förvärv? -En starkare förvärvsstrategi har alltid varit ett alternativ, men sedan vi lanserade har vi lärt oss att vi lyckas växa organiskt - både snabbare och mer kostnadseffektivt samt att vi från början bygger den typ av verksamhet som vi faktiskt vill syssla med, säger Martin Lewerth. Direkt-Installationssiffror