Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Best i test
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Sämsta bygget 2018
P I å Citybanan dog sex personer under byggtiden.
I Ludvika skadades tolv personer när en broform rasade förra året. I båda fallen var Sveriges största byggherre, statliga Trafikverket, beställare. Och för Förbifart Stockholms delprojekt Lovön har rubrikerna om faror och problem hopat sig under våren och sommaren 2018. Vid flera tillfällen har arbetare utsatts för så allvarliga risker för skador och olyckor att Arbetsmiljöverket lagt omedelbara förbud på arbetena. Verket har mer eller mindre punktbevakat byggets arbetsplatser sedan förra året. somras stoppades jobbet i tunnlarna, bland annat efter hot om miljonvite. Arbetsmiljöverket radade upp fel på fel. Osäkra flyktvägar belamrade med material, räddningskammare på för långa avstånd, omärkta håligheter, dålig koll på vilka som var nere i tunnlarna och var de var. Det fanns inget fungerande utrymningslarm. Arbetsmiljöinspektör Anna-Carin Nordlund skrev förbuden. – Det var allvarliga risker. Arbetarna kan få svårt att ta sig ut eller sätta sig i säkerhet vid en brand eller explosion. Det kan leda till att räddningspersonal inte ÅRETS SÄMSTA BYGGE 2018 Bygget: Byggprojektet på Lovön är en del av trafikprojektet Förbifart Stockholm. Byggherre: Trafikverket Entreprenör: Arbetsplatsen drivs av Lovön Samverkan AB, som bildats av två italienska bolag. På plats finns ett femtiotal underentreprenörer. Kostnad: 3,7 miljarder. Ut från tunneln på en av Lovöns två arbetsplatser. 2026 ska hela vägprojektet Förbifart Stockholm vara klart. vet var folk befinner sig och därmed får svårt att undsätta dem, säger hon. Vilka situationer är man rädd för? – Det kan vara brand och explosioner, man hanterar ju sprängmedel och det är långa avstånd i tunnlarna. Tunnelarbetena, då i arbetstunnlarna, stoppades av Arbetsmiljöverket i två dagar i juni. I ett senare skede stoppades arbetet i flera dagar av Trafikverket och huvudentreprenören Lovön Samverkan AB, eftersom de inte var klara med åtgärder i tid. Kraven på förbättringar har förutom mot entreprenören också riktats mot byggherren, Trafikverket, som hotades med miljonvite. Verket har ett mycket stort ansvar i samordningen, konstaterar Anna-Carin Nordlund. Har de levt upp till det? – Det har funnits brister i det. Hur då? – Det har varit upprepade allvarliga arbetsmiljöproblem under en längre tid. I vissa skeden har de inte agerat förrän vi har lagt de här förbuden. De har därmed inte agerat på ett sätt man kan önska av en byggherre. P Ur Arbetsmiljöverkets olycksfallsanmälan: ... Trafikverket säger att de säkrar inte berget efter sprängning och hon tror att det bara är en tidsfråga innan vi har en eller fler dödsolyckor ”Arbetare riskerade att inte kunna ta sig i säkerhet”. Arbetsmiljöverkets Anna-Carin Nordlund satte förbud med hot om miljonvite. 18 BYGGNADSARBETAREN #12, 2018 å Lovön sprängs det för tunnlar och det är två stora, komplexa anläggningar där cirka 150 personer och ett femtiotal permanenta entreprenörer arbetar i dag. Arbetsmiljöverket har återkommit gång på gång under mer än ett års tid och nya, allvarliga brister har hela tiden dykt upp. En av inspektörerna blev själv skadad vid ett besök i april. Han skulle granska en farlig krossanläggning utanför tunnlarna när han plötsligt hörde en biltuta, därefter en otrolig smäll. Sedan kom en FOTO: ALEXANDER VON SYDOW
Byggnadsarbetaren Giganten i kranskogen
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Flaggar för hot
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss
Byggnadsarbetaren Nyårsspecial
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Sport
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads
Byggnadsarbetaren Kryss