Lokaltidningen Kanalen 1
8 8 Tema Bil & Trafik LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖS
TERÅKER OCH VAXHOLM • NR 45 • VECKA 45 • ONSDAG 4 NOVEMBER • 2020 • ÅRG 25 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM • NR 45 • VECKA 45 • ONSDAG 4 NOVEMBER • 2020 • ÅRG 25 LÅNGHUNDRAVÄGEN ÄR FÄRDIGBYGGD nästan helt fram till väg 276 och väntar nu bara på att den nya cirkulationsplatsen ska bli klar. Foto: Anders G JAkobsson DEN NYA SÄBYBRON kommer att bli mycket bredare än dagens bro och korsningen mellan Norrövägen och Sandkilsvägen kommer att byggas om till en cirkulationsplats. DEN NYA CIRKULATIONSPLATSEN kommer att underlätta mycket för vänstersvängande trafikanter från väg 276 Mycket arbete i de centrala delarna av Åkersberga Som Kanalen tidigare rapporterat om är det klart att den gamla Säbybron kommer att ersättas med en helt ny bro samtidigt som korsningen med Norrövägen och Sandkilsvägen byggs om till en cirkulationsplats. Trafikljusen på platsen försvinner eftersom gång- och cykelbanan kommer att ledas under den nya bron. Den nya bron kommer att bli mycket bredare än dagens bro och innebär då även en gång- och cykelbana över kanalen. Lite längre ner på Sockenvägen där den ansluter till väg 276 har nu Trafikverket startat arbetet med att bygga en cirkulationsplats. Detta kommer att underlätta främst för vänstersvängande trafik från väg 276 in till Sockenvägen. – Det kommer att vara begränsad framkomlighet under arbetet genom att körfält flyttas och blir smalare, men antalet körfält kommer under byggtiden att vara samma som idag. Arbetet beräknas vara klart till juni 2021, säger Fredrik Fogel, projektledare på Trafikverket. På sikt kommer vägen att byggas ihop med Näsvägen ... När cirkulationsplatsen är färdig kommer den att kunna byggas ihop med Långhundravägen vars anslutning redan är färdig ett par meter från väg 276. – På sikt kommer vägen att byggas ihop med Näsvägen men det kommer att dröja då det kräver nya detaljplaner. Denna lösning är inte permanent då det saknas lösning för gång- och cykeltrafikanter. Det kommer att tas fram en ny vägplan för trafiken i nästa skede, säger Anna Anderman, Avdelningschef infrastruktur och anläggning på Österåkers kommun. I de centrala delarna av Åkersberga fortsätter arbetet med stationsområdet. Den nya övergången över spåren med trappor och hissar beräknas vara färdig för besiktning den första februari nästa år. När övergången är färdig är det också tänkt att spår 1, som just nu är avstängt för renovering, kommer att öppna och Åkersberga station kommer då att få tre fungerande spår med tillhörande perronger. Järnvägsparken har ju varit avstängd under tiden som stationen byggs om men kommer nu att återuppstå i en större och vackrare skepnad. Med planer för bland annat en scen, en lekpark och uppställningsplats för foodtruck kommer en stor del av markarbetet att göras under 2021. Enligt planen ska den nya parken kunna öppna i maj 2022. Anders G Jakobsson redaktionen@fixmedia.se DEN FÖRSTA FEBRUARI NÄSTA ÅR beräknas den nya övergången m med perronger.