AMES 1
KRÖNIKA Varför finns verksamheter? NÄR JAG, 25 ÅR
GAMMAL, avslutade min universitets utbildning och sökte jobb, var min fasta övertygelse att verksamheter fanns till för att jag, och andra människor, skulle få ett jobb och en inkomst att leva på. Att vi människor fanns till för verksamheterna. Med den övertygelsen hade jag inget större engagemang på jobbet. Aldrig kunde jag ana att min övertygelse 20 år senare skulle förändras och i sin form utveckla en drivkraft med styrka som en magnet. TÄNK OM VI IBLAND HAR GLÖMT bort att allt handlar om människor och vår hjärnas drivkrafter. Och att vi ibland glömmer bort att utnyttja den. Grundläggande mänskliga behov såsom att vara betydelsefull, att vara trygg, behov av att tillhöra och att utvecklas. TÄNK OM MÅNGA VERKSAMHETER I DAG bygger strukturer där människor inte passar in? Strukturer som distanserar människor, människor som ibland är kunder, ibland patienter, elever eller medarbetare, ibland leverantörer, ibland partner eller ägare. Tänk om vi ibland har glömt bort att verksamheters produkter och tjänster finns till för oss människor, att de finns till för att vi människor ska få det bättre, göra vår värld till en lite bättre plats. En plats där människor mår bra och utvecklas tillsammans nu och i framtiden. Eller så kanske vi aldrig lärde oss? OCH VAD HÄNDER OM vi låter bli att placera människan och hennes drivkrafter i centrum? Vilka beslut kommer att tas, vilka verksamheter kommer att finnas kvar, och vilken jord lämnar vi efter oss? Föreställ dig att du som ledare i verksamheter har ansvar för att sätta människor i centrum. Människor som är avgörande för dig och din verksamhets framgång. Att din primära uppgift därför är att kommunicera utifrån hjärnans behov och på så sätt skapa tillit och engagemang och önskad utveckling. Vad skulle skillnaden bli? OCH TÄNK OM MEDMÄNSKLIGHET är en konkurrensfördel, en attraktionskraft, ett trumfkort? Kanske som IKEA, IKEA som bidrar till en bättre vardag för de många människorna? VID 50 ÅRS ÅLDER STARTADE JAG en verksamhet med en stark övertygelse om att verksamheter finns till för människor. Och att verksamheter av det skälet, behöver ledare med välutvecklade medmänskliga egenskaper. Ledaregenskaper som hittills alltför sällan efterfrågas och därför alltför ofta är outnyttjade. Vilken fantastisk potential! n KARIN JONSSON Levilja AB Ledarträning i kommunikation för växtkraft. Vi bidrar till en värld där alla människor hjälper varandra till ett bättre liv. www.briljant.se briljant_annons_print.indd 1 2017-11-08 22:03 www.attraktivmiljo.se 0709-722 887 26