Ungdomsböcker 2025/2026 1
När vi läser På Hjulsta grundskola i Stockholm äl
skar de böcker och läsning. Varje år arbetar eleverna med Astrid Lindgren Memorial Award, världens största pris för barn- och ungdomslitteratur, och skapar egna verk utifrån pristagarnas böcker och teman. Läsåret avslutas med en högtidlig gala där elevernas bilder, texter och konstverk ställs ut för föräldrar och syskon. Här delar några av skolans lärare med sig av sina bästa läsfrämjande tips! Text: André Vifot Haas Foto: Maja Brand tillsammans börjar vi tänka tillsammans Carolina Öystilä, mellanstadielärare – Skapa en läsgrupp för lärare där ni läser, diskuterar och lär av varandra. Då föds en nyfikenhet och ett engagemang som man sedan kan använda för att intressera eleverna. Det blir också lättare att få in böcker och läsning i alla ämnen, våra elever får exempelvis måla och skapa figurer med bildläraren. Sedan skriver vi en text tillsammans på svensklektionen utifrån bilderna. På så sätt känner eleverna att lärarna och skolan sluter upp gemensamt kring ett viktigt ämne. – Ett annat tips för att främja läsning är att diskutera tillsammans och låta eleverna ta plats i diskussionen. Att låta deras perspektiv och vilja få utrymme. När vi läser tillsammans börjar vi tänka tillsammans. Maria Engmark, mellanstadielärare – Arbeta med pristagarnas böcker tillsammans i klassrummet på olika kreativa och roliga sätt. Vårt mål är att det ska vara roligt med böcker och läsning. Genom att skapa kreativt kommer eleverna in i bokens innehåll på ett annat sätt. Det hjälper dem att levandegöra böckerna och lära känna karaktärerna. – På vår skola har vi elever från många olika bakgrunder som talar många olika språk. Genom att lyfta böcker från andra länder får eleverna upp ögonen för litteratur och kulturer från hela världen. 47 30 Marion Brunet, årets mottagare av Astrid Lindgren Memorial Award, invigde elevernas utställning.