Marknad Örebro 1
Program Under mässan kan du som besökare ta del a
v flera intressanta föreläsningar. Bland annat kan du från seminariescenen lyssna på energismarta tips och om förnybar energi från Örebro kommun. Villaägarna informerar om varför elpriset är så högt just nu. Dessutom får du två föreläsningar av Farbror Grön under lördagen. Odla hela året var du än är, och odla inomhus. För mer information om tider för de olika föreläsningarna se mässans hemsida, www. bostadorebro.se. Rörstrand är det populäraste inredningsvarumärket på Tradera. Här deras serie Mon Amie. Årets cirkulära inredningsmärken enligt svenska konsumenter Rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2022 listar de de inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat. Analysen baseras på antalet sökningar, sålda produkter, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad på Tradera. Listan toppas i år av porslinstillverkaren Rörstrand. Mellan 2009 och 2019 ökade konsumtionen av nyproducerad inredning i Sverige med hela 47 procent enligt Naturskyddsföreningen. För att uppmuntra till mer återbruk i möbel- och inredningsbranschen presenterar rapporten Tradera Circular Brands - Interior 2022 de inredningsmärken som är mest populära på Sveriges största marknad för second hand och begagnat. – Målet med listan är att inspirera fler i branschen att ta efter och vässa sin cirkulära affär. Förhoppningsvis väcker det också tankar hos gemene man kring sin egen inredningskonsumtion och skapar nyfikenhet kring begagnathandeln, säger Stefan Öberg, vd på Tradera. 6 Vinnaren i år är porslinstillverkaren Rörstrand som tar hem förstaplatsen både i porslinskategorin och på topp 20-listan för all inredning. – Vi är mycket glada över att se våra varumärken Iittala, Rörstrand, Royal Copenhagen och Arabia på topplistan över Sveriges mest populära cirkulära varumärken. Cirkulära produkter och tjänster är en väsentlig del av vår hållbarhetsstrategi, för samtliga av våra varumärken. Genom att kombinera unikt hantverk och hållbar design kan vi erbjuda produkter som håller från generation till generation och motverka slit- och släng-kulturen. Därför blir vi alltid extra glada av att se produkter hitta nya hem och ägare, eftersom vårt mål är att våra produkter aldrig slängs, säger Kati Ihamäki, Sustainability director för Fiskars Group. En tydlig trend är att svenskarna verkar föredra svenska varumärken på second hand-marknaden. På i stort sett alla topplistor är svenska märken i topp. Inom glaskategorin hamnar Kosta Boda och Orrefors på topp-placeringar. – En tydlig hållbarhetsagenda är något som är nytt för många branscher men i vårt fall har hållbarhet varit en naturlig ledstjärna sedan grundandet av Kosta Boda 1742 och Orrefors 1898. Våra produkter har bytt hem och hyllor över generationer vilket gör utmärkelsen för cirkulära varumärken från Tradera för båda varumärkena extra speciell. Vi har dessutom tagit det cirkulära inslaget ett steg längre och arbetar nu med cirkulärt glas – dvs nya produkter tillverkade av återvunnet spillglas – i många av våra serier. Helt i linje med vårt arv och varumärkes DNA, säger David Carlson, Creative Director, Orrefors & KostaBoda. Årets cirkulära inredningsmärken 2022 1. Rörstrand 2. Gustavsberg 3. Arabia 4. Svenskt Tenn 5. Iittala 6. Kosta Boda 7. Orrefors 8. Skultuna 9. Upsala Ekeby 10. IKEA 11. Royal Copenhagen 12. Marimekko 13. String 14. Gense 15. Georg Jensen 16. Mateus 17. Norrgavel 18. Lovely Linen 19. Rosenthal 20. Goebel 2022