Nordisk Energi 1
ELNÄT AKTUELLT Rent elkraftsmässigt skulle motsva
rande kapacitet kunna byggas med fossilgaseldade aggregat, speciellt på västkusten, men på grund av vår klimatpolitik är detta inte realistiskt. I skärpt drift är de reaktiva bidragen från generatorer viktiga och i synnerhet vid vissa större fel, dimensionerande s k N-1 fel, kan den reaktiva responsen från elektriskt närliggande stora generatorer, speciellt kärnkraftens, vara helt avgörande för att undvika total spänningskollaps. Via kraftelektroniken ökar vindkraftens bidrag till spänningsregleringen, och med mer investeringar finns nog där en betydande potential. I rubriken ovan väckte jag frågan om de elkrafttekniska riskerna med kärnkraften. Med detta avsåg jag lite underförstått dessa risker, om vi inte installerar fler kärnkraftsblock. Mot ovanstående bakgrund är svaret för mig givet. Vi tar betydande rent elkrafttekniska risker, om vi inte i södra Sverige bygger mer planerbar kraftproduktion. Bristen efter de 8 generatorerna med totalt ca 4 000 MW i de nedlagda 6 kärnkraftsblocken är akut. Detta gäller såväl för aktiv och reaktiv effekt som rotationsenergi, där denna i elområde SE4 endast utgör ca 0.5 % av Nordels totala, vilket i vissa driftsituationer kan orsaka oönskade svängningar i nätet. Rent elkraftsmässigt skulle motsvarande kapacitet kunna byggas med fossilgaseldade aggregat, speciellt på västkusten, men på grund av vår klimatpolitik är detta inte realistiskt. Därför är slutsatsen för mig given: med ny kärnkraft slår vi nästan alla flugor i en smäll. Vi får hög tillgänglighetsfaktor för aktiv effektproduktion, stor och välbehövlig ökning av rotationsenergin samt stor reaktiv produktionsförmåga. I dagsläget missar vi bara frekvens regleringen, men detta kan kanske bli aktuellt med nya aggregat? Och slutligen så frågan om ansvaret för vår elförsörjning och därmed för elkraftsystemets driftsäkerhet. Jag tycker att vår nuvarande regering tar ett sådant ansvar med sin aktuella kärnkraftspolitik. Den må i dagsläget vara ekonomiskt obekväm, men den är elkraftmässigt mycket välgrundad. Men hursomhelst, en regering måste alltid ta sitt ansvar för landets elförsörjning. Detta ansvar får man inte, som ofta hittills, frånhända sig till elmarknaden. ■ 40 Nordisk Energi 6 2024