Maskinkontakt 1
Maskinkontakt Sida 27
Maskinkontakt Sida 26
Entreprenadsektorn MK 11//17 MK 9/16 MK 9/16 Tran
sport - Påbyggnader Entreprenadsektorn Följ oss på facebook! KOLSTKOLSTAD erbjuder efterfordon speciellt inom tipp, bilpåbyggnader tipp, bilpåbyggnader-trailers-kärror samt släp. AD erbjuder efterfordon speciellt inom -trailers-kärror samt släp. Materialen SSAB, Hardox 450 och Domex 690 - 700 ger starka men lätta fordon. Odd Kolstad i Trondheim är med sina fordon från Carnehl och Bruns marknadsledande sedan många år. Framförallt tack vare specialteknik som skjutbar king pin m.m Första laddskenan för elväg på allmän väg Stora vägar saltas och saltvatten leder ström men tester har Projektet eRoad Arlanda har tagit ett historiskt kliv framåt då den första laddskenan för elväg började installeras på allmän väg i närheten av Arlanda i förra veckan. Elvägen, som är en svensk innovation, kommer att bli den första i sitt slag i världen. – Vi nu har uppfyllt de krav som ställts på säkerheten för att få börja lägga ned elskena i vägen. När teknikens uppfi nnare Gunnar Asplund tog kontakt med oss på NCC 2011 så kändes den här dagen ganska avlägsen. Men efter många utmaningar står vi här nu och det är fantastiskt. Vi kan stoltsera med en världsunik teknik som dessutom är en svensk innovation, säger Hans Säll, aff ärsutvecklingschef NCC och ordförande för konsortiet eRoadArlanda. Det är på allmän väg, mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde, som det nu läggs ner en cirka två kilometer lång elskena som ska användas för att utvärdera tekniken under verkliga väder- och vägförhållanden. Projektet är en del i Trafi kverkets förkommersiella innovationsupphandling. Arbetet med nedläggningen kommer att pågå i ungefär en månads tid. Därefter kommer skenan att strömsättas i självständiga sektioner om cirka 50 meter vardera. Till varje sektion är kablar för bland annat el och uppvärmning framdragna och förberedda för inkoppling. Skenan ger 800 volt vilket har krävt ett väl genomtänkt och utprovat säkerhetssystem runt omkring. gjorts tillsammans med KTH där man bland annat har fyllt skenan med saltvatten och sett att den fungerar och är säker även då. Vägsträckan där elskenan ska anläggas är även hårt trafi kerad med tung trafi k. – Vi har både ett asfaltsverk och ett grustag i närheten så det kommer att komma ned smuts i skenan. Vi hoppas även på lite snö och is ovanpå det, för vi vill testa under sämsta tänkbara förutsättningar för att upptäcka de brister som kan fi nnas. Fungerar det bra här så kommer den här lösningen att fungera bra var som helst, säger Stefan Hörnfeldt, projektchef för anläggningsarbetet. Sträckan kommer att trafi keras av en helt eldriven lastbil som är utvecklad inom projektet. Den kommer att köra gods för Postnord och laddas medan den kör. www.maskinkontakt.se 43