Hemma i HSB Skåne 1
N ÄSTAN VAR FJÄRDE elev i årskurs 3–6 känner sig
ensam i skolan. Det visar barnrättsorganisationen Friends senaste rapport, Friendsrapporten 2020. När Friends möter barn och unga i skolan berättar många att de upplever ensamhet som värre än exempelvis kränkningar och fysiska slag. Att vara en del av gemenskapen och behovet av ett socialt sammanhang samt att bli bekräftad av andra människor är avgörande för att barn ska känna sig sedda och utveckla en god självkänsla. I STUDIEN, SOM gjorts av Örebro universitet i samarbete med Friends, har tre olika faktorer granskats: ogiltig frånvaro, förekomsten av mobbning och kränkningar samt avsaknad av socialt umgänge. I studien undersöktes hur de tre faktorerna påverkar elevernas prestationer och möjligheter att få godkända betyg. Den faktor som visade sig ha störst negativ inverkan på betygen är avsaknad av ett socialt umgänge på rasterna. Elever som uppger att de är ensamma i skolan löper tre gånger högre risk att få icke godkända betyg samma år. Att inte ha några vänner, någon att sitta bredvid i matsalen eller någon som frågar hur helgen har varit är vardag för tusentals elever i Sverige. DÅ VI LEVER i strukturer där det sociala livet är önskvärt och högt värderat kan självbild och självkänsla naggas i kanterna på de som står utanför den sociala normen. För de barn som inte blir tillfrågade eller har någon som längtar efter dem i skolan kan känslan av att inte vara önskvärd också bli väldigt påtaglig. – I klassen hade vi personer som många var lite rädda för, som alla följde och tog efter. När jag sa fel svar på vissa frågor högt i klassrummet, så som alla gör ibland, fick personerna som styrde klassen alla andra att börja skratta åt mig. På rasterna hängde alla med varandra och verkade ha så kul, men om jag någonsin fick vara med blev jag alltid vald sist, berättar Isabelle Graveleij, medlem i Friends Barn- och ungdomsråd. Under lång tid pratade hon aldrig med sina föräldrar om hur det var i skolan, om mobbningen eller om hur ensam hon var. – Jag har alltid känt att jag inte vill göra dem ledsna för min skull. I dag har mina tankar runt detta dock försvunnit. Jag vet nu hur viktigt det är för dem att veta hur jag mår och vad som händer i skolan. För det är faktiskt deras jobb, tillsammans med andra vuxna, att se till att vi unga mår så bra som möjligt, säger hon. Förutom att det är ett stort stigma att inte tillhöra den sociala gruppen kan ofrivillig ensamhet för unga lätt bli en dubbelbörda då de inte gärna vill göra föräldrar eller andra nära oroliga. De vuxna måste därför ofta nysta i hur barnen har det i skolan. Men hur kan vi prata om ensamhet? Det är inte helt ovanligt att prata i termer som utgår från Isabelle Graveleij, medlem i Friends Barn- och ungdomsråd. den sociala normen och ställa frågor som “vem har du lekt med i dag?”. Försök i stället att tänka bredare för att kunna granska hur barnet faktiskt har det. n Här kommer några tips om vad du som vuxen kan ställa för frågor till barn och unga om hur de har det i skolan: • Berätta om två bra saker och två mindre bra saker från din dag. • Vilka aktiviteter fanns på rasterna i dag? • Hur är det under raster och mellan lektionerna? • Är du orolig för att vara ensam i skolan? FRIENDS RÅDGIVNING Du som är vårdnadshavare och har barn i förskola, skola eller i föreningslivet är välkommen att kontakta Friends. Är du orolig för att ditt barn är utsatt eller utsätter andra? Eller kanske misstänker du att ett barn i din närhet far illa. Friends ger dig stöd och råd. Mejl: Friends svarar måndag–fredag 9–16, radgivning@friends.se Telefon: Öppet måndag–fredag 9–12, 08-545 519 90 FRIENDS OCH HSB SKÅNE Friends är HSB Skånes samarbetspartner kring Barngalan som arrangeras vartannat år (med undantag för 2020 då pandemin medförde att galan fick skjutas upp). Inför sommarens barnkollo, som riktar sig till barn födda 2009–2012 kommer Friends att hålla i utbildning och föreläsning för kolloledarna. HEMMA I HSB 2.2021 / Skåne