NG Malmö 1
BEHÖVER VI VERKLIGEN MUSIKPOLISER? Svensk polis u
ttrycker sin oro över våldsglorifierande musik och brittisk polis förbjuder populära grupper att nämna död, skador eller postkoder i gängsammanhang i sina texter. Har musikpolisens makt blivit för stor? Daniel Frölander har öppnat en förundersökning. TEXT: DANIEL FRÖLANDER D en 26 februari möttes de dryga tre miljoner som dagligen surfar in på Aftonbladet av rubriken ”Polisen i Rinkeby: ’Det har gått för långt’”. I artikeln presenterades Christoffer Boman, biträdande lokalpolisområdeschef i Järva som med anledning av ett urartat fikabrödssnatteri (två unga pojkar försökte stjäla fikabröd, blev påkomna och drog vapen) spelat in en video som blivit viral på Facebook. I videon så berättar Christoffer att han tycker våldsyttringar och vapen blivit för normaliserat och att samhället måste agera. Vilket i sig säkerligen stämmer. Det som väckte min uppmärksamhet var en kommentar Christoffer gav till Aftonbladet i samband med att de plockade upp videon. ” Vad ska ni göra för att bryta våldsspiralen? – Långsiktigt är det stora samhälleliga förändringar, minskat utanförskap bland annat. Kortsiktigt är det vi behöver mer resurser men också hjälp från samhället, allt från skivbolag som släpper våldsglorifierande musik till familjemedlemmar som hör av sig om det finns ett vapen hemma.” MENAR CHRISTOFFER ATT viss typ av musik kan ligga till grunden för de problem som han upplever i sitt arbete som lokalpolis i Järva? Vad menar han egentligen med svaret på den frågan, att vissa skivbolag ska sluta ge ut musik? Att 22 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2019 viss typ av musik ska förbjudas? Efter mycket om och men fick jag tag i Christoffer. Han tackade dock nej till att kommentera, för tillfället snittar han fem medieförfrågningar per dag (YB_Södermalm stirrar sig gröna av avund på kändisskapet) och vet enligt egen utsago vad en debatt i medierna innebär. Inte helt nöjd med svaret så kontaktar jag Stockholmspolisens pressavdelning där jag undrar om man kan kommentera Christoffers uttalande, det kan man inte. – Polisen i region Stockholm kommer inte att generellt kommentera kopplingar mellan brottslighet och musik. Polisens ansvar är det brottsförebyggande och brottsutredande arbetet och generellt har vi i olika sammanhang lyft att alla delar måste ta sitt ansvar. ÅTERIGEN ÅTERVÄNDSGRÄND, inte heller på riksnivå vill polisen kommentera ytterligare. Det verkar finnas en rädsla kring frågan. Sanningen är att frågan är kontroversiell, det räcker med att titta på Storbritannien där ett fall från förra sommaren fått stor uppmärksamhet i medierna. UK DRILL, EN för den stora massan relativ okänd musikscen kom under sommaren 2018 att toppa löpsedlarna på de flesta brittiska nyhetssidor. Gruppen 1011, kända för sina explicita texter med våldsuppmaningar och rena hot mot rivaliserande gängmedlemmar väckte så mycket uppmärksamhet att polisen agerade. Man menade på att musiken tydligt kunde kopplas till genomförda brott. Efter påtryckningar från polisen kom ett domstolsbeslut på plats. I korthet innebär beslutet att gruppen under de närmaste tre åren inte får nämna död, skador eller postkoder i ”gängsammanhang”. Man får inte heller uppträda live. Ett ganska effektivt sätt att döda en karriär, men också ett sätt att stävja våld? Den sistnämnda frågan är svår att besvara, det som däremot går att få svar på är om polisen ihop med rättsväsendet skulle kunna förbjuda liknande svenska artister från att skapa och ge ut musik. Sabina Saidi, advokat och delägare på Bastling & Partners ger sin syn på saken. – Först och främst så kan polisen inte förbjuda viss typ av musik, det känns samtidigt väldigt förlegat att moralisera på det här sättet. Jag tror det skapar ett större avstånd till dem man vill nå, på ett sätt blir det ju också ett förminskande av det genomslag deras musik har. Visst kan det finnas glorifierande inslag men det är framförallt en beskrivning av en verklighet för många, om något pekar texterna på samhällsproblem vi har idag. OAVSETT OM DEN går att förbjuda eller inte, vilken musik är det som Christoffer upplever som problematisk? Man kan anta att det är någon av de superstjärnor på den svenska musikscenen som de senaste åren växt fram i Stockholms västra förorter. Artister som Z.E., Yasin Byn och Dree Low har under de senaste