Tidningen Energi 1
EN ARBETSDAG 7.45 Arbetsdagen startar. 8.00 Uppst
art i säljteamet, uppsökning av potentiella nya kunder. 10.00 Kundmöte. 11.30 Lunch. 12.30 Administrativt arbete. Återkoppling i kundärenden. 14.00 Avstämning/förberedelser inför morgondagens möte med kundpresentation. 15.00 Återkoppling, noteringar från kundmöte. 15.30 Avrundar dagen med förberedelser inför morgondagen. 16.30 Hemgång. På Boo Energis parkering finns det gott om elbilsladdare. elnät. Elmarknaden är ju så föränderlig. Just nu är det mycket frågor kring elnätskostnader, säger Sandra Markusson. Hon loggar in på Boo Energis nya företagsportal för att visa hur gränssnittet ser ut för kunderna. – Här ser du elanvändningen timme för timme, dygn för dygn, i företagets olika enheter. Ju starkare rött, desto större elanvändning just den timmen, säger Sandra Markusson. Hon har bland annat en hel del fastighetskunder. – Genom det här programmet kan vi se vilka fastigheter som sticker ut när det gäller uttagsmönster. Det hjälper både oss och kunderna att prioritera rätt åtgärder. Ett exempel är en ICA-handlare som kunde sänka sina baslaster rejält, genom att bland annat justera driften av kyla och grill i butiken. – Han började oftast med att avfrosta kylanläggningen på morgonen, liksom att sätta igång kycklinggrillen, den timme då elen var dyrast. Efter våra samtal flyttade han på dessa processer och kunde minska sina kostnader, säger Sandra Markusson. Att Sandra Markusson kom in på energibanan var mest av en slump. Efter mediegymnasiet jobbade hon under ett tiotal år som mediasäljare. Men under en föräldraledighet dök tjänsten från Boo Energi upp. – Det var en spännande tjänst som jag spontant sökte till. Medan vi sitter och pratar kommer en och annan kund in genom entrén och vill ha hjälp med olika avtal. – Det är nog ganska ovanligt på andra elhandelsbolag att kunderna går in och ut på kontoret, konstaterar Sandra Markusson. Klockan närmar sig fyra. En vanlig arbetsdag brukar sluta kring halv fem. – Men egentligen slutar jobbet aldrig. Ibland är jag med på nåt möte på kvällen också, till exempel ett styrelsemöte i en bostadsrättsförening. Vad är roligast? – Det är att göra saker tillsammans med kunden och skapa resultat – vare sig det handlar om pengar, tid eller miljö. Jag blir en del av kundens verksamhet, säger Sandra Markusson innan hon glider iväg hemåt sin elbil. JOHAN WICKSTRÖM TIDNINGEN ENERGI NR 3 2025 45