Marknad 1
MARKNAD ÖREBRO MÖTER en ny sort för nästkommande
säsong. Vi vill ha nya sorter varje år för att komplettera de andra, kanske kan vi stryka en för att stoppa in två andra, förklarar Cees. Men det blir inte alltid som de tänkt sig. – Ofta blir det väldigt svårt att stryka en sort för det är så roligt att arbeta med färg, smak och form. Så det blir fler sorter hela tiden, säger Cees och skrattar. För att få fram nya sorter så samarbetar Cees och Nynke med en förädlare i Nederländerna. – I år har vi 16 nya sorters tomater, dessutom finns säkert tre till som vi kan utveckla inför nästa säsong, säger Cees. – Han är väldigt driven, kryssar för nya tomatsorter hela tiden. Vi har mycket kontakt med honom där vi diskuterar olika smaker där han vill att vi ska testa nya smaker och former, säger Nynke. Samarbetet verkar vara en ”perfect match” det enda som just nu saknas är att han inte kan komma till Sverige för att se verksamheten i Karintorp men det kanske kommer när pandemin lagt sig. – Vi är en liten kund för honom, menar Cees. Men han kan testa sina idéer hos oss så därför ska vi utöka vår testareal nästa år. Vi tycker bara att det är roligt desto fler konstiga tomater som vi kan erbjuda. – Det roliga är också att varje tomat får en egen identitet med eget namn. Det blir även bra för kunden då den kan komma ihåg att just den där tomaten var väldigt smakrik så den vill jag köpa igen, påpekar Nynke. Jag förstår efter ett tag att jobbet med tomater är för Cees och Nynke som för till exempel konstnärer, det handlar om kreativitet, utveckling och skapande. De vill hela tiden att kunderna ska känna att det händer någonting nytt i Karintorp. En del är förstås själva tomaterna, sedan tar de fram sin tomatguide varje år och tillsammans med reklambyrån Bild & Kultur i Skyllberg och kartongtillverkaren Schur Pack Sweden i Kumla(apropå lokala samarbeten) så har de arbetat fram tilltalande förpackningar. Cees och Nynke är väldigt entusiastiska över sin förpackning som är tillverkad av en naturligt brun kraftkartong, mer specifikt svensk/norsk jungfruråvara och helt utan plastinslag. Kartongen är stark, lätt, miljövänlig, återvinningsbar och livsmedelssäker, är de noga med att påpeka. Det är också någonting de vill arbeta mer med framöver. Den marknaden är för Karintorps tomater i sin linda. Men det kan också handla om exteriöra saker som att man nyligen byggt så att det finns naturliga parkeringsplatser och att det numer finns bord och stolar i anslutning till växthusen om någon vill hänga kvar en stund och njuta av den lantliga miljön. När vi börjar närma oss slutet på intervjun så frågar jag också lite om framtiden och om de har planer på att utveckla verksamheten ännu mer. Båda har pratat lite om att man vill att det ska vara en upplevelse att komma på besök. En vacker färgstark blomsteräng prydde delar av området tidigare i somras vilket är en medveten tanke från Cees och Nynke som också säger: – Vi skulle vilja flytta hönsgården lite närmare växthusen, sedan har vi pratat om att eventuellt skaffa lite får och getter, kanske en häst och några kor. Vi får se hur det blir. Cees och Karintorps tomater arbetar ständigt med att utveckla och förnya sina produkter både när det kommer till färg, form och smak. READ OUR MAGAZINE DOWNLOAD THE APP ON YOUR APP STORE 22