DMH 1
REPORTAGE FRAMTIDENS DÄCK AV: FREDRIK LUND Trende
n är tydlig: Hjulen på moderna bilar blir allt större. Bilarna blir också allt tyngre, inte minst när det gäller elbilar. Däremot är det inte primärt tyngden som riskerar att nöta extra mycket på däcken, utan förarens körstil. DÄCKBRANSCHEN FÖRBEREDER SIG FÖR KOMMANDE EURO 7-KRAVEN Ju tyngre fordon, desto högre krav på däckens lastindex. Logiskt förstås, men med nya krav kommer också nya utmaningar för däcktillverkarna. En av de största frågorna i producentled är EUkommissionens kommande Euro 7-krav, vilka även kommer att omfatta utsläpp från däck och bromsar. Hur ser utmaningarna ut för däcktillverkarna? DMV har pratat med Nokian Tyres produktchef Emil Sundholm, som ger oss en inblick i problematiken. D 36 äckbranschens just nu främsta fråga är EU:s aviserade skärpta emissionskrav, som för första gången även kommer reglera partikelutsläpp från både däck och bromsar. Tidigare har emissionskraven gällt avgasrening och utsläppsvärden anslutna till detta. Med de kommande Euro 7-reglerna skärps alltså dessa krav till att beröra även andra delar på bilen, däribland däckens påverkan. Det här är förstås en fråga som alla däcktillverkare nu noggrant DEN MODERNA HANTVERKAREN 10 2023 följer. Finska Nokian Tyres är inget undantag. – Vi vet att det kommer att påverka oss, men inte exakt hur, säger Nokian Tyres produktchef Emil Sundholm. Det vi vet är att målet är att få ned utsläppen direkt från däcken, men också att begränsa de partiklar som däcken river upp från asfalten. De stramare Euro 7-kraven kommer, när de införs under 2025, initialt att gälla däck på alla nya bilar. – Men efter hand kommer det också att gälla däck på alla bilar som vi har förstått det, säger Emil. Han menar att bilden över hur Euro 7-kraven kommer att slå mot just däcksektorn börjar att klarna, men att det finns frågor kvar att besvara. – Vi har en uppfattning om hur det kommer att bli, och vi har redan börjat se hur vi ska anpassa oss efter detta. Men vi kan samtidigt inte ta några slutgiltiga beslut innan testmetoden för hur det här ska mätas är fastställd. En sådan testmetod är ännu under framtagande under ledning av den europeiska organisationen för däckbranschen ETRTO. Det är en testmetod som alla däcktillverkare behöver förhålla sig efter framöver. Först när testmetoden är utformad och fastställd kan däckbranschen använda Emil Sundholm, produktchef, Nokian Tyres.