Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera STILFULL GRUNDSKOLA
Lera PORTRÄTT
Lera KAKELSPANING
Lera FORM OCH TEKNIK
Lera KREATIVT HOTELL
Lera MAXADE INTERIÖRER
Lera REPORTAGE REPORTAGE: TEKNIK OCH ESTETIK SOFIA
TJERNSTRÖM, ARKITEKT Arbetar med stadsbyggnad, specialintresserad av det keramiska materialet i arkitekturen. NY TEKNIK OCH KAKLETS ESTETIK AI, laserskrivare och 3D-printer ger till synes oändliga möjligheter. Keramiska plattor kan med dagens teknik få känslan av både trä och sten och ha alla upptänkliga former och mönster. Vad blir nästa steg? Vi undersöker plattornas estetiska och tekniska resa genom historien fram till idag. Text SOFIA TJERNSTRÖM I Kakel i Delft-stil. norra Europa tillverkades från slutet av 1100-talet jordfärgade blyglaserade plattor som lades på golven i de gotiska kyrkorna. Tekniken att med stämpel trycka ett mönster och fylla håligheten med lera i en annan färg utvecklades i Frankrike och blev ett av Europas självständiga bidrag till keramikens historia. På det välbevarade golvet i Westminster Abbey Chapter House har plattorna komponerats likt stora mattor. Till södra Europa förde persiska och syriska krukmakare med sig den vita, opaka tennglasyren som kunde färgas i klara nyanser med metalloxider. Det är sådana plattor i geometriska mönster som klär de nedre delarna av väggarna i palatset Alhambra. Måleri på tennglaserade plattor utvecklades i Italien, hängde med i den intensiva konstutvecklingen under 1400-talet och spreds över hela Europa. I Nederländerna hämtades inspiration från det importerade kinesiska porslinet och under 1600-talet hade medelklassen råd med välbyggda hus dekorerade med målat kakel, allra mest känt är det blåvita från Delft. UNDER DEN INDUSTRIELLA revolutionen gick brittiska entreprenörer i spetsen för teknikutvecklingen. Alla mönster hade hittills varit handmålade, stämplade eller pressade. Herbert Minton la grunden för 1800-talets stora produktion av plattor genom två patent: Det ena, enkaustiska golvkakel, var ett återupplivande av den medeltida tekniken med mönster i djuptryck ifyllda med lera i avvikande färg. Perfekt för att möta den stora efterfrågan från de nygotiska kyrkobyggena. Det andra var torrpressade kakelplattor, det vill säga lera mald till fint pulver som får en helt slät yta lämpad för tryck eller andra dekorationer. Dessa patent medgav massproduktion av maskinanpassad formgivning. AI OCH NY TEKNIK AI revolutionerar keramikindustrin igen, på många fler sätt än med robotar som kan utföra repetitiva arbetsuppgifter. Med AI kan data snabbt analyseras och förutsäga hur olika material, temperaturer och processer kommer att fungera tillsammans. Designprocessen underlättas genom virtuella modeller som simulerar hur olika mönster och former ser ut och beter sig i verkligheten, vilket kan ge komplexa mönster och former som tidigare var omöjliga att producera. Produktionen kan optimeras vad gäller energieffektivitet, avfall och återanvändning av material och på så sätt bidra till ökad hållbarhet. Keramikprodukter kan också få nya funktioner, de kan innehålla sensorer som övervakar temperatur, fuktighet och andra faktorer. Till och med framtida trender kan förutsägas baserat på historiska data. Naturligtvis finns även utmaningar. Kostnaden är en, men den kanske allra största är att hitta rätt balans mellan konstnärligt uttryck och teknisk precision. DIGITALT HANTVERK Hur har då kaklets estetik utvecklats med den nya tekniken? Olika spår 38 LERA #2 2023
Lera KAKELDETALJEN
Lera KRÖNIKA