Marknad Örebro 1
DENNA SIDA ÄR EN ANNONS Daniel Jansson leder Euro
pas största flipperspelstillverkare i Bettorp i Örebro. PINBALL BROTHERS VILL INNOVERA FLIPPERSPELSBRANSCHEN TEXT: THOMAS HELSING FOTO: MATS DERNÁND Europas största tillverkare av flipperspel återfinns i Örebro och heter Pinball Brothers. I Bettorps industriområde delar de en oansenlig lokal tillsammans med systerföretaget Free Play som säljer reservdelar och anordnar gruppevent. Örebroaren Daniel Janson är en av personerna bakom båda bolagen. Inom IT-världen är Daniel Janson troligen mest känd som en av grundarna bakom IT-företaget Headlight. Vad många kanske inte vet är att han har ett stort intresse för flipperspel som grundlades i tonåren. Första spelet köpte han 2003 och efter det blev han en del av den community som växt fram runt spelen under årens lopp. – På den tiden skulle man aldrig tjäna pengar inom flipperkretsar. Det var en oskriven regel att likvärdiga spel byttes rakt av och var det något spel som var 24 värt lite mer så lade man pengar emellan, minns Daniel. I takt med att samlingen växte uppstod också behovet av att serva och renovera spel men det var både krångligt och dyrt att beställa reservdelar från utlandet. 2012 startade han därför importverksamheten Free Play. I början skötte han allt hemifrån men när verksamheten växte och reservdelar bredde ut sig i hemmet insåg han behovet av en extern lokal. Samtidigt var han med och startade flipperklubben Örebro Pinball. På en tävlingsresa till England fick han kontakt med ett nystartat engelskt bolag som hade för avsikt att tillverka flipperspel. Detta ledde så småningom till att han startade Pinball Brothers ihop med några andra entusiaster och entreprenörer. – De första åren bestod mest av forskning och utveckling. När Brexit blev verklighet insåg vi att vi stod vid ett vägskäl – antingen kommer det inte hända så mycket eller så gör vi en ordentlig satsning. Och på den vägen är det, förklarar Daniel Janson. Första spelet ut blev Alien, baserat på den framgångsrika filmserien och Daniel beskriver det som den stora katalysatorn framåt. Spelet släpptes i slutet av 2020 och fick flera nomineringar och priser. Nästa spel blev Queen, baserat på den ikoniska rockgruppens musik. – Hade vi inte haft Alien-licensen hade det varit svårt att ta steget och skaffa en annan licens som Queen. Men det är samtidigt tufft att jobba med stora varumärken. Att skaffa licens är relativt lätt, det tunga arbetet börjar när man ska börja arbeta med den. Sedan förra sommaren är Pinball Brothers ett Inkubera-företag och ganska snart gick de med i programmet Swedish Scaleups som Inkubera driver ihop med andra inkubatorer och science parks runt om i Mellansverige. Vad har hänt sedan samarbetet med Inkubera inleddes? – Vi fått bra stöd på flera områden. Vår affärscoach Christian Ståhlberg har hjälpt oss med olika analyser. När vi behövde en ny webb fick vi ekonomiskt stöd från Region Örebro Län och genom Inkubera kom vi i kontakt med Lebowski Reklambyrå som hjälpte oss att arbeta fram en helt ny identitet. Vad hade varit svårast för er utan Inkubera? – Alla bitarna har varit viktiga, men affärscoachningen har varit den genomgående bästa hjälpen. Det har varit värdefullt att ha ett bollplank och få hjälp att prioritera rätt. Hur ser vägen ut framåt för Pinball Brothers? – Nu närmast har vi ett lanseringsevent för vårt tredje spel den 6 april på Clarion Hotel Kungsgatan. Efter det har vi olika mål. Ett är att föra in mer innovation i en ganska konservativ bransch och bredda målgruppen både vad gäller kön och ålder. Flipper är till stor del mekaniskt av tradition, men vi vill göra spelen mer uppkopplade och därmed mer dynamiska. Jag ser en stor affärsmässig hävstångseffekt där. Sedan de nya bolagen började komma in i branschen runt 201415 så har datorer och HD-skärmar hittat in i spelen. Vi tror att det går att hitta sätt att knyta det digitala mer till det mekaniska. Samtidigt är det en konservativ bransch, så det gäller att göra lagom mycket i taget.