Plattform 1
Plattform AKTUELLT
Plattform PÅ BYGGET
Plattform EXPERTEN
Plattform PORTRÄTT
Plattform TEKNIKSKOLAN
Plattform HEMMA HOS
Plattform HALLÅ BUTIKEN
Plattform LIVSSTIL
Plattform FORM & FUNKTION
Plattform JAG HAR EN KOMPIS
Plattform BKR SVARAR BYGGKERAMIKRÅDET AB HÖGBERGSG
ATAN 27 116 20 STOCKHOLM BKR svarar HANNA LUKIN, KUNDRESKONTRA & KURSADMINISTRATION Vilken roll har du på Byggkeramikrådet? Jag har hand om fakturering och betalningar samt kursadministration, vilket bland annat innebär att jag bokar lokaler och tar fram de materialet som kursledarna behöver. Vad är det bästa med ditt jobb? Jag uppskattar kontakten med våra 4 300 medlemsföretag och att få hjälpa dem med frågor som de har. Det är ett varierande jobb där ingen dag är den andra lik. Vad ser du fram emot? Jag ser fram emot årsmötet den 23 maj i Stockholm och möjligheten att få träffa alla våra medlemmar där. Jag har anställda som inte pratar svenska. Har ni kurser på andra språk? Vi har i nuläget endast behörighetskurser på svenska. Vid några tillfällen har vi också kurser på engelska. Det är dessvärre inte möjligt för oss att ha kurser på alla de språk som kan tänkas förekomma i byggbranschen. Christian Pettersson, christian@bkr.se Senaste tätskiktsprovningarna släppta I dagarna har resultaten från de senaste tätskiktsprovningarna som gjorts hos RISE, tidigare SP, blivit offentliga. På bkr.se kan ni ta del av våra synpunkter och kommentarer kring resultaten av de nya provningarna. Ralf Jerad, ralf@bkr.se » Ibland kan man inte uppfylla BBV fullt ut« Hur ska jag hantera en avvikelse från branschreglerna på ett korrekt sätt? Framför allt vid ROT-arbeten uppstår ibland situationer där man inte kan uppfylla BBV fullt ut. Som behörig ska du då upplysa kunden om avvikelsen. Om det handlar om en konsumententreprenad ska du även avråda enligt reglerna i konsumenttjänstlagen. Om du känner att du trots avvikelsen kan utföra ett fackmässigt arbete och ni kommer överens om detta måste avvikelsen dokumenteras innan arbetet påbörjas. Använd gärna avvikelserapporten som finns på medlemssidorna. Fyll i dokumentet, gå igenom avvikelse och åtgärd med kunden och avsluta med att ni båda skriver under. Efter avslutat arbete hänvisar du till avvikelserapporten under ”övriga upplysningar” i kvalitetsdokumentet. Om ni upprättar ett hantverkarformulär som avtal kan det även vara lämpligt att hänvisa till avvikelserapporten där. Du ska lämna samma garanti- och ansvarstid på ditt arbete som vanligt. Om du arbetar i en större entreprenad med fler UE inblandade kan det vara lämpligt att även använda Felrapporten. Den lämnas då till din beställare för beslut om hur ni ska gå vidare med felet. Även den laddas ner från medlemssidorna på BKR.se Per Bernhardsson, per@bkr.se HÖR AV DIG TILL OSS Vi på rådet svarar gärna på dina frågor. Ring eller mejla oss! Byggkeramikrådet AB Högbergsgatan 27 116 20 Stockholm Tel: 08-641 21 25 E-post: info@bkr.se www.bkr.se FRÅGA OSS!