Nollnitton 1
Nyheter Bild: Märta Thisner Högst upp till vänste
r: Åsa Jungnelius, Snipp Dipp - social act, 2016. Längst ner till vänster: Konstnären Åsa Jungnelius. Till höger: Konstverket Queen Helmet 2 blir till. Foto: Pressbild Vid Sitevision återfinns det första folierade elskåpet, en illustration av Eva Hjortsberg. Åsa Jungnelius öppnar sommarutställning på Örebro konsthall Elskåp blir konstverk i centrala Örebro I ett nytt samarbete mellan E.on och City Örebro kläs tio elskåp i stadskärnan med konstnärliga illustrationer. Det som tidigare var anonyma objekt blir nu uttrycksfulla konstverk till glädje för både örebroare och besökare. Bakom projektet ligger ambitionen att göra staden mer levande, vacker och personlig. Efter en öppen och kreativ urvalsprocess valdes två etablerade konstnärer från Örebro – Eva Hjortsberg och Anna Rundberg – ut för att sätta sin prägel på stadens elskåp. Båda har lång erfarenhet av illustration och offentlig konst och har tagit sig an uppdraget med stort engagemang. – Vi fick in många fina och fantasifulla förslag, men Eva och Anna stack ut med sin känsla för det lokala och sin förmåga att skapa illustrationer som både väcker nyfikenhet och känns hemma i Örebro, säger Sandra Bandick Magnusson, cityutvecklare på City Örebro. – Det här är en del i vårt större arbete med att skapa en mer trivsam, tillgänglig och upplevelserik stadskärna. Bland motiven syns både Örebros natur och kultur, med allt från hasselmusen, blommande gullvivor och skateparken i Sveaparken till det mäktiga Örebro slott. Illustrationerna berättar om stadens identitet och vardagsliv – och gör det med färg, humor och omsorg. – När energi möter kreativitet händer det magi, säger Henrik Windahl, lokalnätschef på E.on Energidistribution i Örebro. Den 13 juni öppnade sommarens stora utställning på Örebro konsthall: Hålrummet / The Cavity av den banbrytande konstnären Åsa Jungnelius. Utställningen är en fördjupad tillbakablick på Jungnelius konstnärskap, där fokus ligger på hålrummet – som form, som metafor och som feministiskt laddad symbol. Genom storskaliga objekt, installationer och materialdrivna undersökningar bjuds besökaren in till en värld där kropp, identitet och makt får fysisk gestalt. I Hålrummet tar Jungnelius med publiken in i en berättelse där det tomma inte är frånvaro, utan potential. Hålrummet – både som arkitektonisk struktur och kroppslig referens – fungerar som utgångspunkt för att undersöka frågor om tillhörighet, kön, begär och kontroll. – Hålrummet är ett slags universell figur, säger Åsa Jungnelius. Det kan vara en kroppslig öppning, ett inre rum, ett politiskt mellanrum eller ett kulturellt laddat tomrum. Det är ett ställe där något kan uppstå – eller försvinna. Åsa Jungnelius (född 1975 i Stockholm) är en av Sveriges mest profilerade samtida konstnärer. Hon är verksam i både Stockholm och Månsamåla, och hennes konst kännetecknas av en kompromisslös materialitet där glas, keramik, metall och textil ges nya betydelser. Genom åren har Jungnelius konsekvent arbetat med att synliggöra de strukturer – sociala, ekonomiska och kulturella – som formar vår förståelse av kroppen, rummet och objektet. Hon har blivit särskilt uppmärksammad för sina monumentala offentliga verk, som ofta placeras i platser där vardag möter konst, exempelvis sjukhus, torg eller kollektivtrafikens knutpunkter. VARUHUSET MED 19.000 ARTIKLAR Öppet: Mån-fre 07-19 • Lör-sön 10-16 Bandygatan 2C Lindesberg • Tele: 0581-10046 • www.mejk.se 4