Nya Dimensioner LEDARE: FOKUS PÅ DET VI ÄR BRA PÅ
JOBBA MED DET VI HAR – OCH UTVECKLA DET VI ÄR BRA PÅ! 2 ” Det här gäller såklart alltid, men jag skulle vilja påstå att det blir ännu viktigare i orostider. Det har varit ett tufft år för stålbranschen.” 020 har varit ett turbulent år. Minst sagt. Det inleddes med en pandemi som fortfarande inte släppt sitt grepp, och avslutas med ett amerikanskt presidentval som lockat fler väljare än någonsin tidigare, men där den avgående presidenten vägrar att acceptera resultatet. Pandemin har påverkat oss alla, privat och i yrkeslivet. Men just när det kändes som att vi hade läget under kontroll hände det som experterna varnat för. Vi ser nu hur en andra våg sveper över världen. En sak vi lärt oss det här året är att när de yttre förutsättningarna förändras bortom vår kontroll, då gäller det att fokusera på det vi faktiskt kan påverka. Det är ingen raketforskning, utan handlar om sunt förnuft och beslutsamhet. Här kan det vara lägligt med en anekdot från vårt grannland i väster. Någon som hört talas om den så kallade ”Jordgubbsfilosofin”? Så här: När den norske entreprenören och hotellmagnaten Petter Stordalen var liten fick han jobb som jordgubbsförsäljare i sin pappas Icabutik. Konkurrensen var knivskarp. Konkurrenternas bär både större och finare. Men när den unge pojken beklagade sig, fick han ett råd som legat till grund för hela hans framgångsrika karriär: ”Sälj de jordgubbar du har, de är de enda du kan sälja”. Sensmoralen är glasklar: • Se möjligheterna, inte begränsningarna • Ta fasta på det du har, inte det du inte har • Ödslar du din energi på andra blir du aldrig bättre själv Det här gäller alltid, men jag skulle vilja påstå att det är ännu viktigare i orostider. Det har varit ett tufft år för stålbranschen. Många har kämpat hårt. På BE har vi valt att göra just det som Petter Stordalen beskriver: fokusera på det vi kan påverka, jobba med det vi har och utveckla det vi är bra på. Och vi är inte ensamma om detta. I det här numret av Nya Dimensioner berättar vi om vår mångåriga finska leverantör Stalatube, världsledande på rostfritt, som för att möta kundernas behov valt att investera i en ny modern produktionsanläggning i Polen. Det handlar om långsiktighet och om hållbarhet – ett annat av BE Groups kärnvärden. Exempel på detta finns i reportaget om vår samarbetspartner Geoserve, som just nu – med spont från BE – städar upp efter Sveriges genom tiderna största miljöskandal, BT Kemi. Artikeln om det svenska biståndsprojektet Humanium Metal är ett exempel på hur innovation och hållbarhet kan gå hand i hand. Läs om deras unika affärsmodell som gör succé runt om i världen. Till sist: vad kan vi förvänta oss av 2021? Efter att ha sett hur stålbehovet minskat det gångna året, så spår flera branschorganisationer att marknaden återhämtar sig. I vilken utsträckning och hur snabbt vet vi inte idag. Det vi kan göra så länge är att ta fasta på Petter Stordalens råd och jobba med det vi har och utveckla det vi är bra på! Trevlig läsning! MAGNUS OLOFSSON VD BE GROUP SVERIGE AB NYA DIMENSIONER 3
Nya Dimensioner VÄRLDENS STÖRSTA MYNT
Nya Dimensioner Q3 – KONTINUERLIG ÅTERHÄMTNING, VI
NNARNA KORADE I BE:S METAL-TÄVLING
Nya Dimensioner NORRKÖPINGS HAMN BYTER SKEPNAD
Nya Dimensioner NU SANERAS MARKEN RUNT BT KEMI - M
ED SPONT FRÅN BE
Nya Dimensioner INVESTERING I POLEN GYNNAR BE:S KU
NDER
Nya Dimensioner UMANIUM METAL BIDRAR TILL EN BÄTTR
E VÄRLD
Nya Dimensioner UTVECKAT STÅNGSORTIMENT
Nya Dimensioner ANALYSEN: NU VÄNDER DET, FAST OLIK
A FORT
Nya Dimensioner BE:S JÄTTEINVESTERING BLIR FILM!