Nöjesguiden Malmö 1
NINTENDOS HISTORIA Det japanska tv-spelsföretaget
framför alla andra, Nintendo, har en lång och brokig historia. Det startades som spelkortstillverkare i Kyoto 1889, började experimentera med elektroniska leksaker (bland annat) under 1960-talet – och hittade till slut rätt med arkad- och tv-spelen under 1970- och 1980-talen. Här följer en sammanfattning av spelföretagets resa från starten till idag. MARIO KART WORLD Pris: 999 kr Här är det då, spelet som ska sälja Nintendos Switch 2. Även om det redan bevisats tidigare så är det så klart genialiskt att släppa en lättillgänglig, supercharmig och hysteriskt rolig party-racer som ett lanseringsspel för en ny spelmaskin. Samla vännerna i vardagsrummet, dela ut joycons – och kör skiten ur varandra. Det känns som en uppenbar strategi – men i ärlighetens namn trodde jag att Mario Kart-serien skulle övergå i någon slags battlepass-verklighet där gränserna för varje ny del suddats ut. Men efter elva år av Mario Kart 8 (och Deluxe) är World nu här. Mycket är sig likt i svamprikets kaosigaste partyspel – men här finns också massvis med intressanta nyheter. “World” syftar förstås till den sammanhängande och förhållandevis öppna värld Mario och hans till synes oändliga antal vänner kan köra runt i. Det ger ett sammanhang (som eventuellt inte behövs) men framför allt en yta där hemligheter kan gömmas och spelarna kan utforska i lugn och ro. Det öppnar också upp för spelarna att ta sig an banor och utmaningar i eget tempo och ordning. Väl i race-läget är tempot precis som vanligt upptrissat och intensivt. Det finns mängder av nya power-ups och sätt att ta sig an banorna (köra på väggar eller grinda på rails, till exempel). Banorna i sig är också grymt dynamiska och varierande – det finns alltid nya genvägar att hitta eller små roliga detaljer att se. Redan vid lanseringen känns Mario Kart World som en upplevelse fullsmockad med innehåll – och det mesta talar väl för att Nintendo kommer fortsätta uppdatera spelet under lång tid framåt. RUNE FACTORY: GUARDIANS OF AZUMA NSW2 EDITION Pris: 699 kr Rune Factory är en långkörare-serie med rötter ännu längre bak i den japanska rollspels- och jordbrukarmyllan. För den som inte förstår kopplingen eller känner till spel som Harvest Moon låter det kanske knäppt. Men kombinationen “action-rollspel”, “livet som bonde” och “social simulator” funkar faktiskt riktigt bra. Så även här. Guardians of Azuma spelas med fördel på Switch 2 då skärmuppdatering och musstyrning gör den betydligt bättre än original-Switch-versionen. STREET FIGHTER 6: YEARS 1-2 EDITION Pris: 679 kr Fighting-spelen upplever en ny vår, och klassiska serien Street Fighter når nya höjder med denna den sjätte (beroende på hur vi räknar) delen. Det går snabbt, är tekniskt och bjuder på visuellt fulladdade bildrutor från början till slut. Som höjdpunkt på hemmafesten funkar det fint men för den lite seriösare fightingspelaren räcker nog inte Joycon-kontrollerna till riktigt. Years 1-2 Edition bjuder på tre olika spellägen och karaktärtillägg från de första två årens battle pass. BREATH OF THE WILD NSW2 EDITION + TEARS OF THE KINGDOM NSW2 EDITION Pris: 889 kr De bästa spelen du kan spela på Switch 2 är spel som släpptes på Switch 1. Precis som väntat är de uppgraderade till att flyta mjukt och vara skarpare i kanterna. Att ha jämna 60 frames per sekund när du myser dig fram genom Hyrule i bärbart läge är fantastiskt – och spel av den här kvaliteten förtjänar verkligen att upplevas utan lagg eller framedrops. Vad mer finns att säga om två av tidernas bästa spel, i en serie som måste räknas som en av de allra, allra bästa? Det här är spelen ingen borde missa. HARRY POTTER: HOGWARTS LEGACY ON NINTENDO SWITCH 2 Pris: 699 kr När stora spel baserade på stora licenser släpps görs det på så många olika plattformar som möjligt. Hogwarts Legacy, till exempel, släpptes till nästan allt. Problemet var bara att ambitionen med spelets produktion var högt – och alla konsoler klarade inte av kraven det ställde. Switch-versionen var ett exempel på en portning som kanske aldrig borde ha skett. Switch 2-versionen är oändligt mycket mer spelbar – även om den inte når upp till exempelvis PS5-versionen. Nyheterna är få men för den som inte kunnat ta del av upplevelsen tidigare är det här faktiskt ett riktigt trevligt, öppet och inbjudande (till skillnad från J.K. Rowling) spel. 1889: Spelkort/Hanafuda 1980: Game & Watch - En bärbar spelklassiker 1981: Donkey Kong - Arkadmaskinen alla ville spela på 1983-1986: Famicom/Nintendo Entertainment System - “Nintendo 8-bitars”, en världssuccé 1989: Gameboy - Bärbart med utbytbara spel. Och så Tetris. 1990-1992: Super Nintendo Entertainment System - 16-bitarserans gigant 1995: Virtual Boy - Lika delar spelmaskin, titthål och kräkskatalysator 1996-1997: Nintendo 64 - Ett stort steg in i 3D-eran 1998: Gameboy Color - En nättare, lite färggladare Gameboy… 2001: Gameboy Advance - …som snart kördes över av fantastiska uppföljaren Advance 2001-2002: Gamecube - En kub med stort sentimentalt värde - men som inte sålde super 2004-2005: Nintendo DS - Den bärbara spelkonsolen (med pekskärm!) som sprängde alla gränser 2006: Wii - Nintendo träffade rätt och brett med rörelsestyrda Wii 2011: 3DS - Elektronikbranschen försökte lura på oss 3D-flugan. Det funkade inte 2012: Wii U - Allt blir ett misslyckande i jämförelse med Wii. Men Wii U var en superflopp 2017: Switch - Nintendo är tillbaka! En hybridkonsol som sålt mer än allt annat (minus DS och PS2) 2025: Switch 2 - Framtiden är här… eller? NR 6, 2025 | NÖJESGUIDEN 37