Nordisk Infrastruktur 1
nar, varav 2 vagnpar utrustats med DAC från olika
tillverkare. Syftet är att analysera hur kopplen presterar över tid under extrema vinterförhållanden och i utmanande terräng. Testperioden pågår i cirka två år, under vilken de två vagnparen beräknas färdas ungefär 320 000 kilometer. – Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av DAC, där Sverige är först ut i EU med att demonstrera teknologin i verklig kommersiell miljö. Detta markerar ett viktigt steg i förberedelserna även för starten av pionjärtågen säger Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket. Pionjärtågen är en del av European Göteborg-Stockholm 2 timmar och 30 minuter Varför investera 150 miljarder i en ny järnväg mellan Göteborg-Stockholm, när samma nytta kan fås för bråkdelen av detta belopp? Uppgradera Västra Stambanan till fyra spår mellan Göteborg-Alingsås! Den första etappen Göteborg-Floda är kostnadsberäknad till 7-8 miljarder kronor och kan genomföras i närtid. Etappen lokaliseras i en egen korridor och spåren placeras i tunnel vilket ger stora miljövinster. I Partille och Lerums översiktsplaner finns järnvägsreservat redovisade och den lokala opinionen är positiv. Spåren kan stå klara inom 10 år! DAC Delivery Programme:s vision att från 2026/2027 introducera fler helt DAC-utrustade tåg i Europa som förberedelse för en bredare implementering och modernisering av godstrafik på järnväg. För att integrera ett demotåg i reguljär trafik krävs samarbete mellan flera aktörer. Trafikverket ansvarar för testerna och förberedelserna av demotåget, medan Rail Sweden vid Lindholmen Science Park leder projektet. Svensk Maskinprovning är även med och stöttar med mätning och testförberedelser. Vid teststart har tåget utrustats med digitala automatkoppel från Dellner och Voith, fler leverantörer och vagnspar kommer att tillkomma under projektet. Digitala automatkoppel möjliggör automatisk ihop- och frånkoppling av vagnar samt elektrifiering och dataöverföring genom tåget, vilket förbättrar säkerheten, ökar järnvägens kapacitet och stärker konkurrenskraften. Kopplet tar därmed bort manuella moment som idag är en tidskrävande och fysiskt påfrestande process som sker i en riskfylld arbetsmiljö. Tekniken möjliggör längre och tyngre tåg samt fjärrstyrd frånkoppling av vagnar, men även för automatiserade bromsprov, vilket bidrar till att förbereda tåget för avgång på ett snabbare och mer effektivt sätt. n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 1 2025 Västra Stambanan Göteborg-Alingsås är Sveriges värsta flaskhals. 70% av kapacitetskonflikterna på hela svenska järnvägs- nätet inträffar här. Så har det sett ut de senaste 10-20 åren. I Trafikverkets förslag till långtids plan åren 20222033 föreslås inga investeringar i nya spår på sträckan Göteborg-Alingsås trots att efterfrågan på mer kapacitet är mer än tydlig för fjärr-, gods-, pendel- och regiontrafiken. Järnvägsföreningen i Lerum c/o BAS Hilleforsvägen 2 443 61 Stenkullen www.ilerum.com Järnvägsföreningen i Lerum är en politiskt obunden förening. Vi arbetar för att utveckla Västra Stambanan med särskild tonvikt på att lösa flaskhalsproblemet mellan Göteborg och Alingsås. 11