Lokaltidningen Kanalen 1
LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM •
NR 34 • VECKA 34 • ONSDAG 19 AUGUSTI • 2020 • ÅRG 25 DEnna sida ÄR ETT UTDRAG UR SOMMARTIDNINGEN 11 KASTELLET ”Torn, strandverk och kringbyggnader” Gör en militärhistoriskutflykt Vaxholmslinjen var mellan 1914 och 1925 huvudbefästningslinjen i Stockholms skärgård och sträckte sig från Värmdö i öst över Rindö, Vaxön, Edholma till Lillskär i väst. Syftet var att skydda Stockholms inlopp. Än i dag finns det en rad befästningsanläggningar att titta på och som är väl värda en utflykt. TEXT AV MONIQUE STALÅS-HÖRNSTEN. V axholmslinjen bestod av en serie batteriplatser och minspärrar och skulle försvara farlederna till och från Stockholm mellan Värmdö i öst och Resarö i väst. Stockholm skyddades väl av sin skärgård men det fanns två infartsleder vid Vaxholm där en fientlig flotta kunde tränga in, de viktiga sunden vid Oxdjupet och Kodjupet. Genom att på 1500-talet börja spärra den djupare Oxdjupet med sten, tvingade man all sjötrafik att ta den smala, trånga leden förbi Vaxholms kastell. I DAG INNEHÅLLER kastellet Vaxholm fästnings museum som visar skärgårdsförsvarets historia. Så varför inte börja den militärhistoriska utflykten här. Redan i början av 1500talet byggdes det ett blockhus på Vaxholmen. Samtidigt som Oxdjupet fylldes med sten uppfördes en ny och kraftigare fästning. 1833Skärgårdens största museum VÄLKOMMEN TILL ett museum som skildrar försvaret av Stockholms skärgård och Vaxholms fästnings spännande historia under en omvälvande tidsperiod av 500 år. Historien inleddes i början av 1500-talet och 1548 uppfördes en ny, kraftigare fästning. Fästningen har vid två tillfällen slagit tillbaka angrepp mot Stockholm. Första gången var 1612 då danskarna anföll och andra gången 1719 då ryssarna härjade i Stockholms skärgård. Idag fyller Vaxholms Kastell sin roll som museum och traditionsplats. 1863 revs denna fästning och ersattes med det nuvarande Kastellet. Efter drygt 300 år hade de moderna fartygen ökat så mycket i storlek att de inte längre kunde komma igenom det smala sundet vid Vaxholm. Man blev därför tvungen att börja plocka upp all sten ur Oxdjupet igen så att sjötrafiken kunde komma fram. VID OXDJUPET finns Fredriksborgs fästning. Den uppfördes 1735 för att skydda Stockholm mot rysshärjningarna utmed ostkusten. Fästningen bestod av torn, strandverk och kringbyggnader. Den uppkallades efter kung Fredrik I och ansågs då vara en av Europas modernaste i sitt slag. Mittemot Fredriksborgs fästning uppfördes under åren 1870-1877 Oskar-Fredriksborg. Fortet bestod av ett övre verk som sprängdes in i berget samt ett nedre verk vid kanten av farleden. Verken förbands med en 300 meter lång sprängd skyddande tunnel. Sidogravar sprängdes ut i berget för att skydda mot infanteriangrepp. VÄRMDÖLINJEN, även kallad Myttingelinjen eller Batterilinjen var en försvarslinje på norra Värmdö avsedd att skydda befästningsverket Oskar-Fredriksborg vid Oxdjupet från angrepp från landsidan. Den två kilometer långa linjen med sju batteriplatser anlades mellan 1899-1903 och löper mellan Myttingeviken och Vretaviken på Värmdölandet. Dagens Batterivägen påminner fortfarande om de sju batteriplatserna. Det finns informationstavlor som märker ut vägen. Vretaviken är för övrigt en dold pärla och väl värd ett besök. Här finns det två ensligt belägna sandstränder med en fantastisk utsikt över Rindö, Skarpö och Trälhavet. 37 FREDRIKSBORG RINDÖ REDUTT OSCAR FREDRIKSBORG HÄMTA DITT EX AV ÅRETS SOMMARTIDNING, SE ANNONS PÅ SIDAN 13.