Lokaltidningen Kanalen 1
12 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 11 • VECKA 11 • ONSDAG 11 MARS • 2020 • ÅRG 25 kultur &nöje evenemangstips Maila: privat@fixmedia.se Gratisevenemang har företräde. PÅGÅR • FOTOUTSTÄLLNING av Patrik Jonson i Ljusterö Konsthall. Pågår till 20 mars. ”Hela mitt liv har varit dykning. Det är något speciellt med lugnet när man kommer ner under ytan. Det är nästan alldeles tyst. Det enda som hörs är djur som knaprar. Ibland kan man höra delfiner och valar. Alla vackra färger”, säger Patrik. Öppettider Tis- fre 13-17, Lör 11-14. TOR 12/3 •HEMBYGDSKVÄLL i Vita huset, Ekbacken, Åkersberga. Klockan 19.00. Kvällens ämne är ”Telefonens historia i Österåker” Dag Unevik berättar och visar bilder. Kaffe serveras under kvällen. LÖR 21/3 • ROSLAGSBÄLGARNA anordnar musikcafé i Folkets Hus, Bergasalen den 21 mars klockan 14.00 (Stationsgränd 10, Åkersberga). Entré. Välkomna! notiser THOMAS LUNDQVIST ÄR KONSTNÄRLIG LEDARE för den fristående dockteatern Svarta Katten. Det är också han som skapar alla dockorna till föreställningarna. FRÅN EN HYLLA i Thomas Lundqvists dockverkstad stirrar Frankensteins monster och andra figur VICTOR CRONE blev nia i finalen. Victor föll i Mello-finalen n NÖJE Det blev ingen finalplats i årets upplaga av Eurovision Song Contest för Victor Crone från Åkersberga. Det står klart efter att den svenska finalen av Melodifestivalen avgjordes i lördags. Victor kom på en niondeplats av 12 tävlande med sitt nummer ”Troubled Waters”. Vann gjorde The Mamas med ”Move”, och det blir alltså de som får representera Sverige i den internationella finalen i Rotterdam i Nederländerna den 16 maj. Det fanns flera Österåkerkopplingar i årets upplaga av Melodifestivalen. En av årets manusförfattare är Robin Muhr, som ursprungligen är från Åkersberga och nu bor i Vaxholm. Dessutom har David Kjellstrand, bördig från Österskär, varit med och skrivit Hanna Ferms bidrag ”Brave”, som nådde en fjärdeplats i den svenska finalen. JA Dockmakaren i Redutt Dockteater är folklig konst. Förmågan att få hårda träbitar att framstå som levande är en konst i sig och det finns en magi i att inte förstå hur det egentligen går till. Dockmakeriet och dockteatern Svarta Katten har lång erfarenhet i branschen och för inte så länge sedan flyttade dockverkstaden in i Rindö redutt. Daisys Åkersberga_(255x87)_Gratis Läsk#.pdf 1 2020-03-04 I Reduttens källarvalv sitter Frankensteins monster i miniformat på en hylla. Intill står Dracula och flera andra karaktärer från Svarta Kattens föreställningar. De välgjorda dockorna är av trä men ser högst levande ut. Dockornas skapare är Thomas Lundqvist som också är konstnärlig ledare för Svarta kattens turnerande 16:31 dockteater som ger föreställningar både i Sverige och Europa. – Dockmakeriet är egentligen en biprodukt av spelandet som kommer i första hand, berättar Thomas som är självlärd i konsten att konstruera dockor. Det går åt allt från en till flera veckor att bygga en docka och att producera en föreställning tar ett år. Men sen går det att spela föreställningen länge. Till exempel har han spelat sin populära föreställning Syrsan och Myran i över 25 år. För två år sedan blev Thomas och hans dockor en del av konstnärsföreningen Redutten och flyttade sin dockverkstad till ateljén i Rindö redutt. Dockteater är Thomas levebröd som han ägnat sig åt sedan han var 20 år. Det var en slump som gjorde att han startade sin dock-karriär med en teatergrupp i slutet på 1960-talet. 1974 började han studera på konsthögskolan och har senare undervisat på Dramatiska institutet men även i Frankrike och Italien. 1986 startade Thomas den fristående teatern Svarta Katten, namngiven efter den före detta biograf som han påstår har gett honom hans estetiska utbildning. GABU ÄR EN FÖRVANDLINGSDOCKA som föreställer en vacker kvinna först men som genom att dra i handtaget förvandlas till en ond ande. Thomas skapar dekor och dockor främst till sina egna föreställningar, men han får även C M Y CM MY CY CMY K Foto: aGneta Johansson