Spegeln Staffanstorp nr 13 2025 1
14 Vårbild från Glaciärexpressen. För att avancer
a upp för de branta backarna och bromsa upp i nedförluten används kuggstången mellan rälsen. Glaciär e xpre s sen – panoramavyer med komfort Stora bilden ovan: Glaciärexpressen åker ut ur en av de 91 tunnlarna och ut på en av de 291 broarna. Glaciärexpressen, även kallad världens långsammaste expresståg, är ett utomordentligt sätt att uppleva Schweiz. Hela sträckningen är 29 mil lång och utgår ifrån St. Moritz via Chur-Andermatt-Brig till Zermatt. På den sträckan passerar tåget 91 tunnlar och åker över 291 broar. Banan invigdes 1930 och fram till 1982 gick tågen endast på sommaren. Numera kan man åka året runt och banan betjänar även godstrafi k och biltåg. Varje år åker en kvarts miljon passagerare med Glaciärexpressen. Banan har en meters spårvidd och eftersom den går genom ett alplandskap, högsta punkten Oberalpasset ligger 2 033 meter över havet, ligger banan i mycket branta uppförs- och nerförslutningar. Detta löses med en så kallad kuggstång som loket kan haka i. Standard Som alla tåg i Schweiz är standarden hög och anslutande tåg till Glaciärexpressen håller tider på minuten. Spårspring, signalfel eller växelfel är ord som inte fi nns i den schweiziska ordlistan och allra minst inom järnvägsterminologin. Glaciärexpressen är inget undantag och den är utrustad med mycket hög vagnkomfort och med panoramafönster som gör att man har utblick i alla väderstreck. Allt är rent och välputsat. Det medföljer också restaurangvagn och vid de komfortabla sittplatserna kan man äta hemlagade regionala schweiziska rätter. Personalservicen är god och på olika språk kan man via sina hörlurar få en guidning längs banan. Upplevelser När tidningen åkte Glaciärexpressen i april månad var kontrasterna som störst i det schweiziska landskapet. Våren hade anlänt till dalarna och slättlandet (kommit mycket längre än den svenska våren) och när Glaciärexpressen kom upp till Oberalpasset, banan högsta punkt (se ovan) gjorde Glaciärexpressen skäl för sitt namn, snö över allt så långt ögat nådde. I skidorterna Andermatt och Zermatt var skidsäsongen igång. Icke minst i Zermatt, med sitt läge invid Matterhorn, befolkades gatorna av folk med skidorna på axeln och släpande gång med slalompjäxor. Glaciärexpressen och Schweiz har sin charm året runt, vinterorterna har mycket aktiviteter att bjuda även på andra årstider och alplandskapet slutar aldrig att fascinera men vill man uppleva kontrasterna är april att rekommendera. Tips Om man anser att man på olika sätt inte tidigare har belastat miljön (Glaciärexpressen är dessutom elektrifi erad) är fl ygförbindelserna KöpenhamnZürich goda. Tipset är sedan att ta tåget direkt till Chur, Schweiz äldsta stad. Efter övernattning i Chur stiger man på Glaciärexpressen på morgonen och reser mot Andermatt. Restiden till Andermatt är tre timmar. Väljer man att fortsätta resan är det ytterligare trefyra timmars resa till Zermatt. Rekommendationen är dock att göra ett stopp i Andermatt över natt. Oavsett komfort och upplevelser är det skönt att göra en paus, smälta dagens synintryck och promenera runt i Andermatt. Efter övernat tning i Zermat t och exempelvis en tur med bergbanan till Matterhorns utlöpare Gornegrat åker man på tillbaka från Zermatt med Glaciärexpressen till Brig eller Visp och byter till SBB:s (schweiziska SJ) tåg till Zürich fl ygplats. Man är garanterat punktligt tillbaka för att ta kvällsf lyget tillbaka till Sverige alternativt förlänger man resan med uppehåll i Zürich. Ekonomi (cirkapriser SEK/person) Flygresa Köpenhamn-Zürich ToR: 3 000 Tågresa Zürich-Chur: Glaciärexpressen Chur-Zermatt: Tre övernattningar: Tågresa Brig-Zürich: 2 500 6000-8000 500 Zürich Bern Andermatt Chur Text och bild: G.Å. 500 Zermatt