Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Drömboden
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Panelen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Storsatsar på elnätet
REPORTAGE – Jag började jobba för Svenska kraftnä
t 2016. Då var vi ungefär 500 anställda. Nu är det omkring 2 000, så det har varit en otroligt snabb tillväxt av verksamheten, säger Christer Eneroth. Det krävs också stora investeringar i regional- och lokalnäten. En prognos från konsultbolaget Sweco pekar på att det totalt krävs investeringar på runt 900 miljarder fram till 2045. För att klara den snabbt ökande efterfrågan siktar Svenska kraftnät på att halvera tiden för att genomföra stora projekt i elnätet. – Det har gått bra så här långt. Vi påbörjade initiativet med halverade ledtider i slutet av 2021, så de projekt vi påbörjat är inte färdiga ännu. Men vi ligger bra till för att nå eller komma nära målet att halvera tiderna. För de projekt som är igång borde vi kunna komma ned till sju till åtta år, säger Maria Jalvemo, som leder Svenska kraftnäts program i Norrbotten och Västerbotten. Men det finns en komplikation. Det finns stora osäkerheter när det gäller hur snabbt elektrifieringen kommer att utvecklas. I Svenska kraftnäts långsiktiga marknadsanalys ligger elanvändningen 2045 från 204 till 347 terrawattimmar beroende på vilket scenario man väljer. Särskilt kännbar är osäkerheten i norra Sverige där många av de mest elkrävande industrierna planeras. – Det är klart att det ställer till det för oss. Många av Det är väl bra att det finns ett driv att komma igång med de nya industrierna, säger Maria Jalvemo. En ny högspänningsledning orsakar oundvikligen ett märkbart ingrepp i naturen. Själva ledningsgatan är 42 meter bred. För renskötseln i området har bygget orsakat problem. – Det har varit en så omfattande byggnation att det är svårt att föreställa sig. Framför allt har det varit mycket tung trafik i området. När bygget pågick som mest intensivt kom det lastbilar med bara två, tre minuters mellanrum, säger Hanna Persson från Gällivare sameby. – En annan aspekt är att det är stora områden där det »Vi har sändare på bortknuffade från de områden där det bullrat.« — Hanna Persson, Gällivare sameby industriprojekten hade så utmanande tidsplaner att vi aldrig hade kunnat klara det. Till exempel siktade Stegra från början på att komma igång med produktionen i stålverket i Boden redan i slutet av 2024. Nu har det blivit vissa förseningar och då är vi ganska väl synkade. – De stora industriprojekten har ofta en ganska optimistisk kalkyl från början. Men sedan händer det saker längs vägen. I min värld är det inget konstigt med att det blir så. inte varit tyst medan bygget pågår. Vi har sändare på renarna, så vi har sett hur de har blivit bortknuffade från de områden där det bullrat. Det som också oroar de berörrenarna, så vi har sett hur de har blivit da samebyarna är att den väg som byggts längs ledningen ökar tillgängligheten till området även när bygget av ledningen är avslutat. – Såklart orsakar våra projekt störningar för renskötseln, särskilt under byggfasen, men vi försöker minimera störningarna. Vi anpassar byggtiHanna Persson. den så att vi inte ska störa kalvningsperioden. Vi har också en chattgrupp där vi informerar om vad vi gör för tillfället. Vi kan också betala för stödutfodring, transport av renar och det extraarbete som kan uppstå för samebyarna, säger Maria Jalvemo. Bygget av Aurora Line är inne i sin slutfas. En stor del av det arbete som återstår handlar om återställning. Strax utanför Överkalix är en grävmaskin i arbete. – Nu återställer vi ytor som använts som upplag. Vi lastar bort grus och försöker att se till att det ska likna den omgivande skogsmarken så mycket som möjligt, säger grävmaskinisten Mattias Persson. – Jag har varit med sedan dag ett i det här bygget. Det började med snöröjning. Sedan blev det vägbyggen och grävning för fundament och nu är det återställningsarbeten vi jobbar med. – För en liten ort som Överkalix har bygget av Aurora Paweł Łozowski arbetar med att sätta fast de plastbitar som ska skrämma bort fåglarna från ledningen. Line varit bra. Det märks att det har varit mer folk i affärerna i samhället under den här tiden, konstaterar Mattias. Även projektledaren Christer Eneroth kommer snart att kunna avsluta arbetet med projektet Aurora Line, men han vet redan vad som väntar härnäst. – Mitt nästa projekt är Letsi-Svartbyn. Det är ungefär tio mil och 1,5 miljarder. Det kommer jag att börja med parallellt med att jag avslutar arbetet med Aurora Line, säger han. 34 BYGGNADSARBETAREN #8, 2025
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Retro
Byggnadsarbetaren Målar säkert - med linolja
Byggnadsarbetaren Glasjobb på 500 kilo
Byggnadsarbetaren Byggkultur
Byggnadsarbetaren Medlemssidor