Our Way 1
TEXT SUSANNA LINDGREN FOTO SAMUEL UNÉUS FÖRVALTAR
E PÅ PLATS Trädgårdsmästaren Anna-Karin Johansson är en av de entreprenörer som arbetar med utomhusmiljön i Smedshagen. Familjen Aziz har EN DAG MED förvaltaren Tefera Tefera Gashaw är en av tre förvaltare med uppdrag att sköta kontakten med hyresgästerna i Hässelby Hems 2400 lägenheter – ett jobb som han ofta utför på plats bland de boende i området. M orgonfikan på Hässelby Hems kontor är nyss avslutad. Tefera Gashaw kliver in i elbilen för att köra de dryga tre kilometrarna till Smedshagen där majoriteten av de 700 lägenheter han ansvarar för ligger. 2008 köpte Wallfast sina första lägenheter i Hässelby i västra Stockholm. Fastigheterna var då i behov av upprustning, omsättningen var hög och trivseln låg. Idag har boendemiljön blivit bättre, omsättningen är låg och trivseln betydligt högre. TROTS ATT DET är en gråmulen tisdagsmorgon är det många människor i rörelse. På en innergård i Smedshagen krattas de sista fjolårslöven och utanför planterar trädgårdsmästaren Anna-Karin Johansson från Lövhagen Mark och Trädgård vårblommor i rejäla träkrukor. ”Här kommer chefen. Han är hård och bra”, säger hon med ett brett leende och tar av sig trädgårdshandskarna för att hälsa. Som förvaltare ansvarar Tefera Gashaw för utomhusmiljön. Det jobbet, liksom vardagsunderhåll och småfix har han lagt ut på entreprenad. Men budgetering, besiktning och beslut om renovering sköter han själv. Första besöket är hos familjen Aziz som bott i Smedshagen i 24 år. Åren har satt sina spår och det är dags för en uppfräschning. På önskelistan står nya tapeter och nytt golv i köket. ”Det här är ett bra område, och det är så bra med Tefera. Han lyssnar på våra åsikter”, säger Yusuf Aziz och går in i köket för att visa golvmattan. ÖVERALLT HAN GÅR möter Tefera Gashaw någon som vill prata en stund. Många av hyresgästerna i området har liksom hans själv sina rötter i andra delar av världen. ”Det är nog en fördel att jag är född i Etiopien”, säger han. ”Jag tror att många ser det som att jag bättre förstår deras situation och därför kan lösa problem. Kanske är det så, men det har nog mer med mig som person att göra. Det handlar bara om att vara artig och trevlig, och att lyssna och låta folk prata.” Visst förekommer det klagomål. Tvättstugan är en klassisk grogrund för gnabb hyresgäster emellan. När det blir varmare ökar klagomålen på hög musik och grillrök. Tefera Gashaw har just fått in ett mejl om att någon kastar fimpar från sin balkong. Det är inte första gången och han har redan ett färdigskrivet brev att dela ut i brevlådorna i den aktuella trappuppgången. ”Men jag vet redan att av olika skäl, kanske bott i Smedshagen i 24 år och trivs i området. När Hässelby Hem tog över 2008 var omflyttningen över 20 procent. Idag är siffran nere i 6 procent. Socialt engagemang i närområdet, med sponsring av läxhjälp och fotbollsträning, har varit en viktig del i förbättringsarbetet, inte minst i Smedshagen som länge stämplats som problemområde. I samarbete med hyresgästföreningarna har Hässelby Hem satsat på ökad trygghet och trivsel runt fastigheterna. Med målet att minska fastigheternas miljöpåverkan görs satsningar på avfallssortering och energieffektivisering. Hässelby Hem är certifierade enligt ISO 14001. språkliga, kommer inte alla att läsa min uppmaning att visa hänsyn. Därför är det så viktigt att jag är ute och träffar våra hyresgäster. Det mesta går att lösa genom att prata”, säger han. NÄSTA STOPP ÄR en nyrenoverad lägenhet i området Hässelby gård. Det saknas vitvaror och golven är klädda med skyddspapp, men Tefera Gashaw är nöjd med vad han ser. En titt på klockan avgör sedan att det är dags att återvända till kontoret. Under eftermiddagen är det besökstid och sedan en lägenhetsvisning. ”Vi har trettio sökande på samma visning och tusen intresse anmälningar, vilket är max för vad systemet tar.” Tefera Gashaw hoppas att de som flyttar in vill bidra till en ännu bättre närmiljö. z OUR WAY FASTIGHETER 21