Printing Friends 1
Printing Friends Sida 2
Printing Friends Sida 3
Printing Friends Sida 4
Printing Friends Sida 5
Printing Friends Sida 6
Printing Friends Sida 7
Printing Friends Sida 8
Printing Friends Sida 9
Printing Friends Sida 10
Printing Friends Sida 11
Printing Friends Sida 12
Printing Friends Sida 13
Printing Friends Sida 14
Printing Friends Sida 15
Printing Friends Sida 16
Printing Friends Sida 17
Printing Friends Sida 18
Printing Friends Sida 19
Printing Friends Sida 20
Printing Friends Sida 21 RE-DESIGN V VI VILL INTE
VARA “ “Snask betyder porr, skvaller och synd. Och så godis då. Det finns ingenting negativt med de aspekterna, det är vad folk vill höra och läsa om.” Orden kommer från Fredrik Öst, en av grundarna till design- och varumärkesbyrån med namnet - ja just det - Snask. Visst kan Fredriks svar på frågan om hur de kom på det något oortodoxa företagsnamnet ses som något av en provokation men faktum är att Snask verkar präglas av en vilja att utmana invanda föreställningar om vilka regler som egentligen gäller, oavsett om det handlar om design, företagskultur eller god smak. Eller som företagets andra grundare Magnus Berg uttrycker det: ”Att säga något opassande vid en familjemiddag, det är väl bara intressant och kul”. Fredrik och Magnus lärde känna varandra år 2004 när de pluggade grafisk design och kommunikation tillsammans i engelska Carlisle. Vänskapen bestod och väl hemma i Stockholm igen bestämde de sig för att fortsätta att samarbeta. 2008 startade de Snask tillsammans, ett företag som fullbordades när även musikern och projektledaren Erik Kockum senare hoppade med på skutan och gick in som delägare – efter att en period ha låtit Magnus sova på hans soffa. Ryktet om den gränsöverskridande Designbyrån Snask har växt och nått utanför Sveriges gränser, något som bevisas av att Nordiska Ministerrådet nyligen bjöd in Snask till Europas kulturhuvudstad Tallinn för att representera Sverige under några dagars seminarium och paneldebatter på temat entreprenörskap, kreativitet och kultur. Ingen av de tre delägarna har ännu passerat 30-strecket – de vill mycket och ser inte några direkta gränser för vad de kan göra under paraplynamnet Snask. Utöver Design har Snask även nischat sig på att göra stop-motion-kortfilmer – bland annt för Folkoperan och Malmö Stad - och arbetar också med rent redaktionella uppgifter till de tidningar de formger. Till sommaren ska Snask dra igång en klubb på Debaser Slussen i Stockholm och, som om detta inte vore nog, planerar de även att starta ett skomärke. – Vi har även snackat om att bilda ett pojkband, ett pojkband som vi tänkte skriva alldeles för intelligenta texter till, skämtar Fredrik och skrattar. Hur det blir med den saken återstår väl att se. Något som däremot är klart är att Snask har fått i uppdrag att göra en re-design på det magasin du nu håller i din hand - DanagårdLiTHOs magasin Printing Friends. I och med sammanslagningen av Danagård och LiTHO håller deras grafiska identitet nu på att succesivt uppgraderas och det är en resa som Snask blivit medbjuden på. – Vi kontaktade DanagårdLiTHO för att vi ville modernisera deras varumärke. Om man tittar internationellt så har tryck- och pappersföretag ofta jättefina pärmar och mappar över hela sitt sortiment. Och det är där och då i handen som vi kreatörer skapar oss en bild av vilka produkter och vilket företag vi föredrar att jobba med. Och hamnar man top-of-mind hos oss fåniga kreatörer, hamnar man också top-of-mind på produktionsledarens dagliga att-göra-lista. Är du där är du i hamn, säger Magnus. – Jag tror också att Peter Hjelm, vd, och Fredrik Järkemyr, projektledare, förstod att det nya DanagårdLiTHO ska vara i framkant i Sverige och inget annat, säger Erik. – Ja, Fredrik har ju till och med själv myntat uttryck som ”grafisk porr”, fyller Magnus i och ler. IKINGARNA DIREKT ” I skrivande stund vet varken jag eller Snaskrepresentanterna exakt hur den färdiga produkten kommer att se ut men helt klart är att tidningen kommer att skilja sig radikalt från den tidigare versionen, till form såväl som innehåll. Som Fredrik, Magnus och Erik beskriver sin vision verkar den nya tidningen kunna bli något av en våt dröm för varje AD och formgivare med något som helst intresse för design. På 36 sidor ska det presenteras olika trycktekniker och annorlunda lösningar. – Tidningen ska inspirera till alla de magiska tryck- och kommunikationsmöjligheter som DanagårdLiTHO faktiskt erbjuder. De flesta byråer och kommunikationsavdelningar tänker oftast fyrfärgstryck, men genom enkla frågor och nyfikenhet finns miljarder av andra mer kreativa sätt att göra saker på, säger Fredrik. – Vår förebild är Filter, men vi får väl se hur det går att konkurrera med de bästa, säger Erik. Utöver att vara ett familjärt och trevligt magasin vill Snask att Printing Friends ska spela på några extra strängar hos DanagårdLiTHOs vänner. – Allt för många företag fokuserar på funktion och resultat, men glömmer bort att människor är emotionella varelser som tar beslut utifrån känslor. Vi vill ge något för alla sinnena: synen, hörseln, smaken, känseln, säger Erik. Här, liksom i allt som Snask gör, verkar det finnas en ren och obesudlad kärlek till själva hantverket. Denna hantverksskicklighet i kombination med en kaxig attityd verkar kunna ta Snask och DanagårdLiTHO långt. Fredrik kanske sammanfattar Snasks inställning bäst: – I allt vi gör försöker vi vara Rolling Stones, vi vill inte vara Vikingarna direkt. PRINTING FRIENDS #1 / 2011 — 19
Printing Friends Sida 22
Printing Friends Sida 23
Printing Friends Sida 24
Printing Friends Sida 25
Printing Friends Sida 26
Printing Friends Sida 27
Printing Friends Sida 28
Printing Friends Sida 29
Printing Friends Sida 30
Printing Friends Sida 31
Printing Friends Sida 32
Printing Friends Sida 33
Printing Friends Sida 34