Installationssiffror.nu nr10/2023 1
10-2023 | INSTALLATIONSSIFFROR.NU 25 efterfrågar.
Vi tar in det sortiment som vi vet att våra kunder vill ha. Det är de som är våra bossar - efterfrågar de någonting som vi inte har i sortimentet, ja då … -Men tanken är ju inte att vi bara ska sälja våra egna varumärken, utan vi ska ha en mix. En produktmix som är den mest relevanta utifrån det som kunden behöver helt enkelt. Egna varumärken är ett komplement, fortsätter Hagen sedan. Ingen dramatik En spegling av förekomsten av egna varumärken hos distributörerna är i sin tur leverantörernas direktförsäljning mot kund, där de väljer att gå förbi Annica Hagens led i värdekedjan. Men inte heller i den frågan säger hon sig se någon större dramatik. -Det är ju en utveckling som sker i alla branscher. Som distributör måste man ha en relevans, och det är vår uppgift. Det ska gynna leverantörerna att sälja sina produkter hos oss. Många leverantörer ser dock direktförsäljning som en risktagning i den viktiga relationen till grossistledet, som trots allt står för en dominerande del av försäljningen. Enligt uppgifter till Installationssiffror över tid har inte minst Dahl upplevts ha en hård inställning gentemot leverantörer - men även kunder - som väljer andra vägar. Från Annica Hagens sida märks dock inga tecken på en sådan aversion mot direktförsäljning. -Jag tror inte på en sådan inställning, att vi ska motarbeta att leverantörer säljer direkt. Det är klart att de också kommer att göra det. Men då ska vi se till att när de säljer via oss ska det ge ett mervärde. Hagen plockar återkommande referenser från sin drygt 20 år långa karriär inom både detaljhandel och bygg. Under hela den perioden har hon bott i Stockholm, men ursprungligen kommer SGDS-vd:n från bohuslänska Brastad utanför Lysekil. Som barn och ungdom drömde hon ett tag om att bli journalist, och sedan tolk, efter att hon fått ”skrota musikkarriären”. Musikintresset - i synnerhet 60- och 70-talsrock - lever dock kvar. Parallellt fanns också språkintresset, som ledde henne in på humanistisk linje på gymnasiet, där hon fick läsa fler språk: franska, tyska och ryska. Vid sidan av språkstudierna tyckte Hagen även om matematik i skolan, vilket sedan tog överhanden då hon valde att plugga ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg. -Eftersom jag är från Lysekil ”Jag tycker att jag maxar mitt liv hela tiden” fanns det inte i min tankevärld med något annat än Göteborg. Men sedan flyttade jag dit, pluggade där och då insåg jag att världen var större och så hamnade jag i Stockholm. Sedan träffade jag min man och nu har jag tre barn som pratar stockholmska. Barnen är 14, 12 och 5 år gamla, och hennes man jobbar inom finans. Familjen bor i en villa i Stockholmsområdet. Huset i fråga renoverades för sju år sedan - en av totalt två villor och två lägenheter som Hagen renoverat. Renovering är också ett av hennes största intressen. Annica Hagen sammanfattar sina intressen med att det ofta handlar om fysiskt och kreativt arbete. Samtidigt påpekar Hagen att hon också ser jobbet som ett intresse - dock utan någon särskild milstolpe hon vill ha nått innan hon slutar. Hagen gör det också tydligt att hon inte på något sätt är missnöjd med vad hon hinner, eller inte hinner, sysselsätta sig med i nuläget, varken hemma eller på jobbet. -Jag tycker att jag maxar mitt liv hela tiden. Läs en längre version av intervjun i vår dagstidning Installationssiffror.se. SGDS huvudkontor i Bromma. Foto: Agnes Karnatz EMV-frågan var högaktuell för tjugotalet år sedan, då som en ganska ny och kontroversiell företeelse. När det ställdes frågor om saken till de stora grossisterna tonades satsningarna ned. “Liten skala” var ett ledord. I slutet av 2005 var det ett år kvar till Installationssiffrors födelse, grundaren och chefredaktören Rolf Gabrielson ställde frågorna i ett stort reportage i den dåvarande uppdragsgivaren VVS-Forum. En annan kul parallell till nutidens SGDS och rekryteringen av Annica Hagen är att den då färske vd:n Tomas Johansson (internrekryterad från Bevego) tyckte att han “kom till ett väldigt färdigt bolag”.