DMH 1
PROVKÖRT PRESENTERAS AV MAXUS E-DELIVER 7 ALTERNA
TIV KINESISK ELBIL E-DELIVER 7 ÄR EN KINESISK ELDRIVEN TRANSPORTBIL MED ETT MELLANSTORT SKÅP. EFTER ATT HA PROVKÖRT BILEN KONSTATERAR JAG ATT DEN HAR EN BIT UPP TILL DE FRÄMSTA KONKURRENTERNA I KVALITETSNIVÅ OCH KÖRKOMFORT. ETT ARGUMENT FÖR att välja en Maxus e-Deliver 7 framför mer namnkunniga biltillverkares modeller kan vara att den har ett lägre pris. Vid en snabb koll på billeverantörernas sidor bland populära mellanskåp hittar jag följande grundpriser: Maxus e-Deliver 7, 459 900 kronor, Renault Trafic E-Tech, 474 900 kronor, Toyota Proace Electric, 490 900 kronor, Mercedes-Benz eVito, 581 100 kronor och Ford E-Transit Custom, 589 900 kronor. LÄGRE PRIS – SÄMRE KOMFORT Frågan jag som hantverkare skulle ställa: Är det värt att köra omkring i DEN MODERNA HANTVERKAREN 3 2025 24 en Maxus mellanskåpbil för att få ett lägre inköpspris? Självklart finns det hantverkare som skulle svara ja på den frågan. Men efter att ha provkört bilen under en dag är mitt svar nej. Det är helt enkelt en bil där känslan i hytten, instrumenteringen och de digitala förarstöden, ja, de finns där, men det är inte bra nog. E-Deliver 7 kan beställas med två olika batteristorlekar: 77 och 88 kWh. Räckvidden är mellan 295-370 kilometer beroende på batteripack och skåpstorlek. Bilen finns med tre olika skåpstorlekar: 5,9, 6,7 och 8,7 kubikmeter. Lastvikten är upp till Kinesiska Maxus e-Deliver 7 har ett lägre pris än mer namnkunniga konkurrenter. 1 125 kilo och släpvagnsvikten är upp till 1 500 kilo. FYRHJULSDRIFT Ett plus för bilen är att den går att beställa med fyrhjulsdrift. Då kostar den med det största skåputrymmet cirka 100 000 kronor mer mot den tvåhjulsdrivna modellen. Maxus mellanskåp har två systerbilar: e-Deliver 3 i den lilla klassen och det stora skåpet e-Deliver 9. SNABBLADDAS PÅ 43 MINUTER Bilen kan snabbladdas på 43 minuter från 20-80 procent av batteriets kapacitet.