Maskinkontakt 1
TRANSPORT MK 6/19 Första gasdrivna cementtranspor
ten rullar i Skövde Med Sveriges första gasdrivna bulkbil för cementleveranser tar Cementa nu ett steg mot grönare transporter. ”Det är en framtidsinriktad satsning som kopplar till våra höga ambitioner inom hållbarhet”, säger Mikael Odlöw, vice försäljningschef inom Cementa. ”Vi kör på gas för minskad klimatpåverkan – Cementa” står det tryckt på sidan av den nya Volvolastbil som nu sätts in i trafi k för Cementas räkning. Lastbilen, en blålackerad Volvo FH460 LNG, kommer att ha Cementas fabrik i Skövde som huvudbas, och leverera cement till företagets kunder i Västsverige. – Med Volvos nyutvecklade teknik är gasdrift med LNG (fl ytande gas) ett av de mest eff ektiva och snabba sätten att minska koldioxidutsläppen inom tunga transporter. I stället för att tankas med diesel drivs lastbilens förbränningsmotor med fl ytande fordonsgas, säger Anders Läth, trafi kchef bulk på XR Logistik. I dag består typisk svensk fordonsgas av 50 procent biogas och 50 procent naturgas men om tillgången till biogas ökar i landet kan den förnybara andelen bli ännu högre. Därför ses satsningar på gasdrivna lastbilar ofta som ett viktigt sätt att minska den tunga transportsektorns klimatpåverkan. Andra miljömässiga fördelar med gas jämfört med diesel är att en gasmotor släpper ut färre partiklar, mindre kväve och att de bullrar mindre. – Det känns fi nt att kunna presentera den här lösningen, och även om det till att börja med bara handlar om en lastbil så hoppas vi att fl era av våra transportörer kan välja det här spåret för att minska sin klimatpåverkan, säger Mikael Odlöw. Den gasdrivna lastbilen ägs och drivs av Tommy Bremans Åkeri AB i Skövde, en leverantör till XR Logistik AB. Fordonstillverkaren från Getinge växlar upp - anställer mer personal. "Vi har tillsammans med ett antal kunder under 2 år hårdtestat våra hästlastbilar och är supernöjda med resultatet, riktigt trevligt att kunna säga till våra kunder att det är Made in Sweden" säger Mattias Blomberg VD JB Trailer AB och fortsätter: – Produktionen sker i Getinge norr om Halmstad och fokus ligger på att använda material med goda egenskaper för att få en hållbar produkt samtidigt som det blir bra lastvärden. Det fi nns många mindre tillverkare om man ser till hela Europa men bara ett fåtal stora professionella tillverkare och vår ambition från dag ett var att bli en professionell tillverkare med toppkvalité. 56 www.maskinkontakt.se Det är bland annat utvecklat egna aluminiumlister samt specialgolv för att kunna få till ett fordon som ska hålla under många år i vårt Svenska klimat. Just nu arbetas det med att ta fram fl er modeller inom hästsegmentet, inom kort kommer det också att presenteras specialbyggda fordon för servicesektorn med bodel samt verkstad. Fordonen marknadsförs under det egna varumärket - Cavaleno