HSB Uppdraget Göteborg 1 vinjett göteborg Medlemsm
ätningen blev ett finger på pulsen Gemenskapen är god och aktiviteterna många. Men vad tycker medlemmarna egentligen? HSB brf Vörten tog reda på fakta med tjänsten Medlemsmätning. Text & foto Sofia Eriksson B RF VÖRTEN ÄR en aktiv förening i centrala Göteborg som utmärker sig med sin fina innergård och många gemensamma aktiviteter som pub- och quizkvällar, after work och städdagar med lunch. – De som bor här uppskattar gemenskapen, men alla är ju inte alltid med. Vi tycker det är viktigt att alla får en chans att säga vad de tycker och tänker om föreningen och styrelsen, säger Charlotte Bornheim som är ekonomiansvarig i styrelsen. Därför bestämde brf Vörten sig för att testa HSBs Medlemsmätning, en ny tjänst som innebär att alla medlemmar anonymt får svara på en enkät via mejl. Frågorna är standardiserade och handlar om trivsel, trygghet, engagemang och utveckling i bostadsrättsföreningen. Därefter sammanställs resultatet och presenteras i en rapport. I brf Vörten svarade 59 av 89 lägenhetshavare på enkäten. Och resultatet visade en stor nöjdhet framför allt med styrelsens arbete och engagemang. – Oftast får man som styrelsemedlem bara höra när någon är missnöjd. Så det var jättekul att få svart på vitt att vi gör ett bra arbete och satsar på rätt saker. Men vi fick också kommentarer från enskilda medlemmar som tyckte att vi kunde vara mer transparenta, och åsikter om grannar som väsnas lite mycket. Det är saker som vi tar till oss, säger Charlotte Bornheim. Enkätresultatet presenteras för alla medlemmar på det kommande årsmötet, och styrelsen jobbar därefter vidare med förändringar och förbättringar med utgångspunkt i medlemmarnas åsikter. Tanken är dessutom att brf Vörten framöver gör medlemsmätningar med jämna mellanrum för att stämma av och jämföra. Medlemsmätning – så funkar det • Genomförs två gånger per år, vår och höst. Föreningar väljer själva när det passar dem bäst att vara med. • HSB Göteborg ansvarar för information till de boende så att de uppdaterar sina adressuppgifter och vet vad som är på gång. • Enkäten görs digitalt. Den tar ungefär 10 minuter att genomföra. • HSB Göteborg samarbetar med ett undersökningsföretag som garanterar såväl kvalitet som anonymitet. Resultatet analyseras, sammanställs och presenteras. • Genomförandet tar ungefär sju veckor. Ett tips är att delta i enkätutskicket i lagom tid inför stämman så att resultatet kan presenteras där. • Är din förening intresserad av att genomföra en medlemsmätning? Läs mer på HSB Göteborgs webbplats eller kontakta Linda Camitz Olofsson, Linda.camitzolofsson@hsb.se aktuellt från HSB #3 / 2021 uppdraget