Nöjesguiden GBG 1
med referenser till allt från Scarface och Sopran
os till Heat och Pulp Fiction. GTA 3 BESKREVS tidigt, också internt, som en “brottssimulator”. Även om det inte är helt osant är det ändå att göra hantverket en otjänst att stanna där… Det viktigaste utvecklarna lyckades med var att skapa känslan av en öppen värld som levde sitt eget liv, oavsett vad spelaren gjorde. Ambitionen var att skapa en “sandlåda” där spelaren själv kunde styra sin upplevelse och ha friheten att leka som den ville. GTA 3 var tidigt ute med att visa smakprov på exakt hur mycket frihet som kan rymmas i en sådan värld. OM VI FORTSÄTTER med sandlådemetaforen kan vi säga att GTA 3 kröp runt i den för att Vice City och San Andreas skulle kunna springa. De två uppföljarna släpptes med bara ett par års mellanrum men skillnaden mot GTA 3 var ändå betydande. De populärkulturella referenserna oändligt många fler, världarna oerhört mycket större och humorn ännu mer skruvad. Vice City utspelar sig på 80-talet och är Miami Vice upphöjt i kubik. På samma sätt är San Andreas Boyz n the hood och Menace 2 society på steroider. MANUSEN FÖR GTA-SPELEN var kanske inte några stora litterära verk, men världsbygget som ryms i spelen går bortom själva huvudberättelsen. Radiokanalerna du kan lyssna på i bilen, sättet du bemöts på gatan och karaktärerna som susar förbi. Det är våldsamma, ofta kanske lite plumpa komedier – med starka inslag av satir. Men allra mest är det ett kärleksbrev till USA. För en svensk 70-talist är det lätt att relatera. Sam och Dan Houser är två skotska bröder som vuxit upp under 70- och 80-talet och matats med amerikansk kultur från barnsben. Sett från distans går det inte att skilja den kulturellt skapade bilden av New York, Los Angeles och Miami från den “objektiva” verkligheten. Vice City, GTA-världens version av Miami, är kanske det mest talande exemplet. För en icke-amerikansk person som växte upp på 80-talet är Miami glänsande sportbilar, uppkavlade kostymärmar och pudervita näsvingar. Ambitionen har aldrig varit att skildra landet och platserna på ett korrekt och objektivt sätt. Liberty City, Vice City och Los Santos är den andres bild av vad USA är. Skruvad, störd och alldeles, alldeles underbar. ÄVEN OM SAN Andreas var ett otroligt spel hade omvärlden börjat komma ikapp Rockstar. 2005-2006 släppte Microsoft och Sony nya konsoler, och med Xbox 360 och Playstation 3 höjdes den visuella ribban avsevärt. Rockstar behövde växla upp för att hänga med. BERÄTTELSEN OM NIKO Bellic och de andra huvudkaraktärerna i GTA 4 är på många sätt mörkare och mer seriös än något annat som utspelat sig i GTA-världen. Liberty City är en stad där rövare och clowner styr och din enda väg ut är med våld (eller i en kista). I expansionen The Lost and damned följer vi ett motorcykelgäng fyllt av heroinister och trasiga individer. Kritikerna älskade det lite mer vuxna anslaget - även om det i sammanhanget fortfarande var lika delar The Wire och Jackass. GTA 4 var ett dyrt och därför riskabelt projekt, men det var på alla sätt en succé och slog försäljningsrekord redan första dygnet. FÖR VARJE NY uppföljare höjdes både förväntningarna och insatsen. Rockstar hade inte råd att bara vara mer – de behövde alltid leverera mest av alla. När GTA 5 slutligen släpptes 2013, blev det tydligt att spelet på många sätt var ett otroligt ambitiöst projekt. Grundspelet hade tre huvudkaraktärer (Michael, Franklin och Trevor) vars historier sammanvävdes på fullständigt vansinniga sätt. Spelvärlden utgjordes återigen av San Andreas, men den här gången var den både större och mer detaljerad än tidigare. Men den allra största nyheten med GTA 5 var flerspelarläget. Drömmen hos Rockstar hade länge varit att bygga en stor online-värld befolkat av spelare snarare än datorstyrda karaktärer. GTA Online började stort – och växte sig enormt. Spelarna gjorde uppdrag, tjänade pengar, köpte lägenheter och startade företagsimperium. Allt medan de försökte ducka andra spelares alltmer aggressiva beteenden. KRITIKERNA MENAR ATT Rockstars fokus skiftade i samband med GTA Onlines växande intäkter. Helt plötsligt var det mer intressant att skapa nytt kosmetiskt NR 8, 2025 | NÖJESGUIDEN 33