Vi i Vätterhem 1
M orgonrutinen börjar med att kolla av mailen och
se vilka frågor som kommit in. – Det kan vara alltifrån stopp i avlopp, routern till nätverket funkar inte, skrivbordsstolen är trasig, någon som tappat sin nyckel. Det mesta kommer mailvägen och det blir som en prioriteringslista, berättar Lina. – Vi får ju dessutom massor av frågor av den karaktären som kanske inte »vanliga« bovärdar får i samma grad. Våra hyresgäster är ju studenter som i många fall har oss som sin allra första kontakt i Sverige. Så det är alltifrån ekonomifrågor, var handlar man, var äter man, var går bussarna ifrån, vad gör jag om jag har tandvärk, var ligger högskolan och så vidare. Alltså allt om livet som svensk student. Vi har såklart inte alla svaren på det men vi har blivit ganska bra på att skicka vidare till dem som sitter på svaren, säger Sandra. Efter en snabb mailkoll bär det av ut på området. Först ut är alltid en tur till miljöhusen och rulla in och ut rätt kärl för dagens sophämtning. – Vi får ju tyvärr lägga en hel del tid på att sortera om sopor som är slängda i fel behållare. Det känns ju lite onödigt eftersom det finns kärl för alla avfallsslag. Men vi försöker informera hyresgästerna så bra vi kan när vi träffar på dem här runt miljöhusen, berättar de. MINI-IKEA I KÄLLAREN Sandra har jobbat på Vätterhem i 10 år. Lina är inne på sitt tredje. – Vi jobbar ju mycket tillsammans och hjälps åt, berättar Sandra. Nästa punkt på dagordningen är att montera ihop möbler. Eftersom de flesta av studentlägenheterna hyrs ut möblerade behöver en bokhylla, ett skrivbord eller kanske en stol bytas ut med jämna mellanrum. – Här har vi vårt »Mini-Ikea«, skrattar Lina när hon öppnar dörren 22