NG Gbg 1
CHERRIE - MED STYRKA FRÅN RÖTTERNA Cherrie är til
lbaka med ett nytt album. Özgür Kurtoglu har träffat henne och pratat om förändring, den internationella uppmärksamheten och att representera Rinkeby. TEXT: ÖZGÜR KURTOGLU T vå år sedan, ett möte för en omslagsartikel, då med Rinkeby Torg som utgångspunkt och föräldrahemmet till Imenella- och Yasin-producenten Savvas som intervjuplats. Kort dessförinnan mailades en singel ut till nära och bekanta efter debuten i en av Södra Teaterns mindre men alltjämt fullsatta lokaler när Red Bull Music Academy Weekender samlade talanger från när och fjärran för Stockholm att ta del av. Två år senare, en sen frukostmacka med kaffe för Cherrie i ett mötesrum intill Trans94-kontoret, beläget i PR-byrån Jung Relations kontor på Norrmalm. Då handlade tiden om förberedelse inför ett album vars övergripande syfte var sorgearbete. NU AVBRYTER UTLANDSUPPDRAG studioinspelningarna inför hennes andra album, som på det stora hela handlar om nästa steg i läkningsprocessen: att våga leva och kunna må bra. – Jag tror att det här är, på ett sätt, en fortsättning, för vem jag är som person, för jag tror det underliggande temat i mitt förra album var att jag mådde väldigt dåligt men hoppades att nåt skulle förändras. Det var sårbart men hoppfullt. Med det här skulle jag säga att jag inte är deprimerad längre, jag har inte varit det sen dess. Det var ett sätt för mig att vara mer ärlig med mina känslor. Det här är mer helande. Det är som att jag kommit över första steget och nu kommer nästa, inte bara att känna men att det också ska kännas bra. Ljudbilden förut var mer melankolisk och mörk. Nu är det mer öppet, nostalgiskt, mer ”feel-good”, mycket ståtligare, mycket starkare, 22 NÖJESGUIDEN | NR 6, 2018 mycket mer ”backbone”. Det är väldigt ’03-’04-’05-inspirerat, mycket mer ”må bra”, men också en hyllning till kampen man tagit sig igenom, för att man förtjänar att vara här. Jag har jobbat så sjukt mycket på det. DET SOM GÖR Cherrie till den hon är innebär svårigheter med framkomligheten inom musiken: tonar hon ner vissa aspekter av sin person finns få men historiskt sett relativt tydliga alternativ, är hon sig själv helt finns så gott som ingenting annat än en idé, en tanke, en naiv önskedröm om att kanske hitta fram där ingen tidigare vandrat. – Jag känner att de jag representerar inte ”ska” känna att de förtjänar nånting, förstår du? Där jag kommer ifrån, vad jag är som kvinna, svart, muslim: det känns som att det aldrig var ämnat för oss att känna att vi förtjänar nånting. Det kommer alltid att finnas där, alltid att vara viktigt för mig. Nu känner jag ”Vet du vad? Nej. Jag jobbar skitmycket, jag har inte sett min familj på veckor.” Jag får känna att jag är bra på det här och att allt som händer mig är tack vare att jag gör det här. Sanningen är att jag krigat för att det ska vara såhär. Jag är jättetacksam för mycket, för allt som har hänt, men det är inte fel av mig att känna att alla framgångarna som hänt utomlands inte är konstigt, även om jag sjunger på svenska. Jag fick den exponeringen men jag har också lagt ner jobbet för att det ska bli så. DEN MEDIALA UPPMÄRKSAMHETEN kring henne, trots knappt en handfull låtar att visa upp, kom ungefär samtidigt utomlands som i Sverige. Innan det togs tid att ta sig ut från Stockholms innerstad, 15 kilometer bort med tunnelbanans blå linje, hann amerikanska musiksajter skriva om Cherrie. Så har det fortsatt i de efterföljande tre åren, med så gott som alla existerande plattformer täckta på hemmaplan och gradvis större diton i USA samt Storbritannien avverkade. – Det är rätt konstigt i och med att jag är en svensk artist, mycket av det som kommer från utlandet är jättespontant. Vi hade precis kommit hem från tre och en halv vecka i USA, jag tänkte att det ska vara chill att vara hemma, och så…”vi måste åka till New York och göra en video med RapGenius, imorgon”. Häromdagen var jag med min manager på väg till studion för att göra klart mitt album: ”nej, Cherrie, vi ska till Dubai, du har spelning där, gå hem och packa nu”, och jag bara ”Va?! Jag ska ju hem och kolla på film! Jag vill kolla klart Atlanta”, haha! Det har varit mycket on the go. Allt som hände med 163 För Evigt kunde lika gärna bara ha varit en låt som gick lite viralt på internet. Men jag har haft världens bästa människor runt mig som styrt upp så att det blivit mycket mer än så och gjort att jag blivit introducerad till nånting som kan hända där ute. Jag försöker bara ta alla chanser jag kan, typ. DE INTERNATIONELLA FRAMGÅNGARNA är överraskande och upplyftande, men även befriande, som ett kvitto på att det faktiskt är hennes talang och musikaliska öra som imponerar och inte bara hennes raka rygg och samhällsansvar. Ytterligare en nyckel i hur Cherrie vunnit nya fans var hon än hörts och synts finns i de visuella element hon presenterar tillsammans med sin musik. Bilderna ur dokumentärer inspelade under motorvägsbroarna på Järvafältet och de på vänner och familj som sjunger med henne i hemmakvarteret i Rinkeby är identitetsmarkörer för speciella områden globalt där liv, lust och färg bara finns tack vare människorna som bor där. – Vet du vad jag tror? Helt ärligt, jag har försökt analysera: jag tror mycket har att göra med energi. Det känns som att utlandsintresset fanns redan från början, Tabanja hade spelats på rotation hos Beats1 och jag gjorde Aldrig Igen med Stormzy, det fanns alltid nånting som folk från utlandet drogs till. Men jag har inte haft något visuellt där jag syns så mycket. 163 För Evigt är ljust, hype, mer positivt, låter gladare, med fett mycket folk, i en ort i ett litet land helt någon annanstans, men du ser svarta kroppar och du ser färgerna och elementen du känner igen. När somalier från ett annat land ser en mörk tjej med färgglad rosa jacka i en ort de hört talas om, för Rinkeby är känt världen över för somalier och de vet att folk dör hela tiden här, som står med sin somaliska flagga och tjejer med sjalar är där och läktaren är full och jag har på mig en blå topp med änglavingar framför svartklädda killar…allt det där måste ändå lämna ett intryck, få dig att känna något. Det känns som att mycket av supporten som kommit utifrån stannat kvar tack vare min historia. När jag gjort RapGenius, The Fader, Vogue, har jag ändå berättat min grej och varit mig själv, och folk har känt att det går att relatera även fast det är från en annan värld. UPPSKATTNINGEN VAR SÅ omedelbar att Cherrie mer eller mindre blev tvungen att lära sig hur musikbranschen fungerar