Maskinkontakt 1
Vi önskar alla en God Jul och Gott Nytt år! Grus
• Demolering • Återvinning • Gruvnäring • UTRUSTNING MK 1-22 Sandvik samarbetar med LKAB av batteridriven truck och last LKAB, som driver världens största underjordiska järnmalmsgruva kommer att testa den batteridrivna eltrucken Sandvik TH550B och den batteridrivna ellastmaskinen Sandvik LH518B. Sandvik Mining and Rock Solutions och LKAB kommer att samarbeta för ett gemensamt 12-månaders test av tredje generationens batteridrivna fordon (BEV) i samband med gruvbolagets projekt att utforma en ny världsstandard för hållbar gruvdrift under jord. Kontraktet löper mellan år 2022 och 2027. Under 2022 och 2023 erhåller Codelco beställda Sandvik Toro™ TH663i-truckar, Sandvik LH514-lastare, ett AutoMine® Fleet-system med kapacitet att hantera upp till 32 maskiner, och AutoMine® produktionsområdeshårdvara för framtida expansion av gruvan över ett fl ertal år. Från 2023 till 2027, kommer Sandvik att leverera ytterligare truckar och lastare som kommer att kopplas upp mot AutoMine® Fleet-systemet. LKAB:s berömda gruva i Kiruna var bland de första i branschen att använda eldrivna lastare med matning via kabel och företaget vet en hel del om hållbarhets- och produktivitetsvinsterna med eldriven gruvdrift. Kiruna provade sin första kabelmatade ellastmaskin från Sandvik 1985 och har hundratusentals drifttimmar med Sandviks 25-tons kabelmatade ellastmaskiner. ”Elmotorerna förbättrar arbetsvillkoren och förarkomforten samtidigt som de ställer väsentligt lägre krav på ventilationen, tack vare avsaknad av avgaser och att de avger mindre värme, färre vibrationer och lägre bullernivåer”, säger Andreas Östdahl, Key Account Manager hos Sandvik Mining and Rock Solutions. ”Våra batteridrivna fordon ger ännu större frihet och fl exibilitet än vår välbeprövade kabelmatade elmaskiner, och vi är stolta att kunna stödja LKAB:s föresats att implementera banbrytande teknik och införa mer hållbar gruvdrift.” Kiruna ses allmänt som en av världens modernaste underjordiska gruvor och har producerat nästan 1,5 miljarder ton järnmalm sedan brytningen inleddes 1898. Inför att gruvan i Kiruna och Malmberget i framtiden kommer att nå nya huvudnivåer på mer än 2 000 meters djup till år 2030, tar LKAB fram nya metoder och smartare lösningar för hållbar gruvbrytning på stort djup. 48 www.maskinkontakt.se LKAB kommer att testa Sandviks batteridrivna elfordon i sitt samarbetsprojekt SUM (Sustainable Underground Mining) med de svenska industriföretagen ABB, Combitech, Epiroc och Sandvik, med syftet att utforma en ny global standard för säker, koldioxidfri och kostnadseffektiv gruvdrift på stort djup. Dessa lösningar kommer bland annat att förlita sig på sådan teknik som automation och elektrifi ering. ”Vi ser fram emot att få ta emot maskinerna och börja testa dem”, säger Per Brännman, gruvchef i Malmbergets underjordiska gruva. ”Det är viktigt för oss att komma igång med dessa tester eftersom vi efterhand kommer att övergå till koldioxidfri utrustning i våra gruvor. I och med att de tillhör den tredje generationen batteridrivna elfordon har 50-tons eltrucken Sandvik TH550B och 18-tons ellastmaskinen Sandvik LH518B från grunden utformats kring sina batterisystem och elektriska drivlinor så att de maximalt kan utnyttja batterisystemets möjligheter. Både lastaren och trucken använder Sandviks patenterade självbytessystem för batterier med funktionerna AutoSwap och AutoConnect, vilka ger ökad tillgänglighet och högre säkerhet. Sandvik erbjuder branschens snabbaste ”depåstopp” för batteridrivna fordon, så att deras maskiner kan återgå till arbetet betydligt snabbare än ”snabbladdade” batteridrivna gruvmaskiner. På mindre än sex minuter kopplar utrustningen bort och ställer ned ett urladdat batteri, kör för att hämta ett nytt batteri som automatiskt ansluts medan operatören kan styra bytet utan att lämna maskinens hytt, och helt utan att man behöver några traverser, gaffeltruckar eller större förändringar av gruvans infrastruktur.