Installationssiffror.nu nr4/2025 1
4-2025 | INSTALLATIONSSIFFROR.NU 19 Nyblom AI-spa
nar AI - ärligt talat ... Eller hur du vrider till ditt anbud med en ”skruvdragare” Det finns något befriande i att jobba med händerna. Vara experten och utföra det där som en maskin inte kan göra – ännu i alla fall. Men kanske utmanas branschen ändå. Ibland på sätt som vi inte tänker på. Foto: Ante Infuturus Hans Nyblom älskar utveckling och tror inte att värdeskapande är en tolkningsfråga. Utbildad marknadsekonom och framtidsstrateg med lång bakgrund inom branschen, längs hela värdekedjan, först som elektriker på SEL och därefter på företag som WSP, Elektroskandia (på ABB-tiden), Thorn Lighting, Ahlsell och Branschorganisationen Installatörsföretagen. Idag verksam på och medgrundare av AI-företaget Devward. I dagens bygg- och installationsbransch har vi sett hur affärer och avtal ofta präglats av osäkerheter och gråzoner. Ett underlag ändras och därmed förutsättningarna för en kedja av leverantörer. ”Den som räknar bort sig mest vinner affären” är en gammal sägning. Affärens vinst kan handla om små marginaler som uppstår genom tolkningsutrymmen i avtal, ”bantade” lösningar eller en ÄTA som dyker upp. Dessa extra kostnader har varit en del av spelet – en sorts outtalad möjlighet för dem som vet hur man navigerar i det otydliga, att hitta intäkten som räddar marginalen och att inte bli sittande med Svarte Petter. Det är här AI kommer in - och där branschkunskap och erfarenhet som tidigare fungerat för den smarte utmanas. Med nya AI-verktyg blir affärerna analyserade i förtid, och vi får en förändrad logik. Hjälpmedel som Legora granskar avtal, Tendium analyserar upphandlingsunderlag och AI-Bob kontrollerar handlingar innan bygget sätter igång – så att man undviker kollisioner och brister i förhållande till regler. Enligt Boverket går mer än tio procent av produktionskostnaderna till rent slöseri på grund av bristfällig planering, fel och brister. Hur mycket av det kan vi undvika? Hur kommer er affär se ut när AI tar bort tolkningsutrymmen i avtal, minskar svinn och identifierar potentiella konflikter innan de ens uppstår? Det handlar om en ny nivå av transparens som gör att kostnader och risker blir mer förutsägbara. Kanske mer rättvisa? Vi är vana vid att använda verktyg och ser en skruvdragare som det mest självklara. Varför skulle vi inte använda verktyg på samma sätt när vi läser avtal eller gör affärsuppgörelser? För dig som är van vid att tänja på regler eller läsa mellan rader kan det bli en utmaning. Det som tidigare var en del av den osynliga marginalen försvinner, och ärlighet och tydlighet blir de nya nyckelorden. Hårt, eller en positiv utveckling? Färre tvister, tydligare avtal och rätt pris bör gynna alla. Har du testat att klippa in ett avtal i Chat GPT och fråga om risker eller förbättringsförslag? Eller hävdar du fortfarande att det inte blir rätt ”känsla” med en skruvdragare?