Husvagnsliv 2023-2 1
BY AFFINITY CAMPER VAN: ”HÄR FINNS ETT NYTÄNKANDE
SOM VI GILLAR” AFFINITY CAMPER VAN MED SINA INNOVATIVA PLÅTISAR, PRESENTERADES PÅ MARKNADEN 2020 OCH SEDAN DESS HAR VARUMÄRKET ETABLERAT SIG OCH KOMMIT MED FLERA NYHETER. AFFINITY TILLVERKAS I POLEN, MEN HAR KABE SOM HELÄGARE. Bland många nöjda Affinity-kunder finns Bosse och Karin Gustafsson på Gotland, som själva arbetar i turistbranschen och också har stor erfarenhet av husbilslivet som användare. Efter att ha varit ägare till cirka tio olika husbilar har Affinity blivit deras absoluta favorit. – Vi har provat de flesta typer av campingfordon och nu när våra barn blivit vuxna, kände vi att det var en plåtis vi skulle ha. När vi såg Affinity föll vi direkt för den trevliga designen och de fräscha materialvalen. Här finns ett nytänkande som vi gillar, förklarar Bosse och Karin. Mycket funktion på liten yta Deras Affinity är byggd på Fiat Ducato. Det finns också en uppföljare på marknaden, Affinity M, som byggs på en fordonsbas från tyska MAN. Bosse beskriver körningen med Affiinity Van som bekväm och trevlig. Här finns en 9-växlad automatväxellåda och dieselförbrukningen ligger på under litern vid blandad körning på svenska vägar. – Vi har också testat intensivkörning på tyska Autobahn. Ibland är det skönt att kunna ta sig fram lite fortare. Det är inga problem att köra i högre hastigheter med den här bilen. När Bosse och Karin reser med sin Affinity brukar de laga all mat i husbilen och även använda duschen. De är imponerade över den smarta inredningen och tycker att de får väldigt mycket funktion på en så liten yta. Ibland följer den yngste sonen, som är 18 år, med på en tur. Då kan sittgruppen bäddas ner till en slät och bekväm extra bädd. – Jag tror inte det finns någon annan plåtis som är lika flexibel som Affinity. En annan smart funktion är den el-nedsänkningsbara dubbelsängen som gör att vi kan få med oss två mountainbike-cyklar i bilen, som vi lyfter ut när det är dags att sova, berättar Bosse. I vintras åkte de till Sälen och fricampade med husbilen när det var 25 minusgrader ute. Det gick alldeles utmärkt, även om de då fick använda toalettutrymmet främst som torkrum för skidkläder och det gick cirka 5 kilo gasol per dygn för uppvärmning. – Vi är väldigt imponerade av Affinity och tycker att allt fungerar jättebra. Kul också när det kommer en uppstickare på marknaden med lite nya idéer och extra roligt att KABE-koncernen är med i detta! KABE NR 2 2023 31