Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Högtalarutropen på järnvägsstationerna är en viktig hjälp för resenärerna – inte minst de som har nedsatt syn.Men kvaliteten är inte alltid den bästa, mycket beroende på att det är svårt att anpassa utrustningen efter olika röster och tonlägen. – Dagens lösning bygger på ett finns möjligheten telefonsystem som är så gammalt att det inte finns reservdelar att få tag på längre. Dessutom avlastar en automatisering trafikinformatörernas arbete, säger Karl Åkerlund. Det finns med andra ord flera skäl till att se över högtalarutropen. Och i sommar testkör Banverket ett system där en dator på varje station tar emot ett textmeddelande och omvandlar det till syntetiskt tal. – Vi börjar med att provköra sys- temet på 25 stationer runt Hallsberg. Därefter gör vi en utvärdering innan vi inför automatiska högtalarutrop i hela landet nästa vinter. Trots att det är en dator som talar låter rösten naturlig, menar Karl Åkerlund – även om vissa meningar kan låta lite syntetiska. – Men tekniken utvecklas hela tiden, och framför allt blir informationen tydlig och når ut till resenärerna. Nu blir det samma röst överallt, och trafikinformatörerna slipper ”mängdutropen” som alltså istället levereras via en datoruppkoppling. – Även vid förseningar fungerar tekniken, då nya prognoser skickas ut som textmeddelanden till den mottagande datorn. Men självklart kvar att göra manuella utrop – till exempel vid större störningar då man behöver informera om ersättningstrafik. Så vi är inte beroende av talsyntesen. Även kvaliteten på information blir högre med det nya systemet, menar Karl Åkerlund. Detta då all information – trafikskyltar, högtalare och på webben – på sikt kommer från samma källa. – Idag kan det tyvärr ibland skilja sig åt, då exempelvis trafikskyltarna inte är lika aktuella som informationen på webben eller då den mänskliga faktorn kunde göra att högtalarutropen blev fel. En av de viktigaste orsakerna till att Banverket inför det nya systemet är att öka tillgängligheten för dem som är synskadade. Och samtidigt med de automatiska högtalarutropen införs även särskilda terminaler på stationerna. Där kan resenären trycka på en knapp och på så vis få information om avgång och ankomst uppläst i en högtalare, med samma talsyntes som övriga utrop. Text: Krister Insulander Automatiska högtalarutrop är en rikstäckande förbättringsåtgärd och finns därför inte med på åtgärdslistan till höger. Högtalarutropen på järnvägsstationerna är en viktig hjälp för resenärerna – inte minst de som har nedsatt syn.Men kvaliteten är inte alltid den bästa, mycket beroende på att det är svårt att anpassa utrustningen efter olika röster och tonlägen. – Dagens lösning bygger på ett finns möjligheten telefonsystem som är så gammalt att det inte finns reservdelar att få tag på längre. Dessutom avlastar en automatisering trafikinformatörernas arbete, säger Karl Åkerlund. Det finns med andra ord flera skäl till att se över högtalarutropen. Och i sommar testkör Banverket ett system där en dator på varje station tar emot ett textmeddelande och omvandlar det till syntetiskt tal. – Vi börjar med att provköra sys- temet på 25 stationer runt Hallsberg. Därefter gör vi en utvärdering innan vi inför automatiska högtalarutrop i hela landet nästa vinter. Trots att det är en dator som talar låter rösten naturlig, menar Karl Åkerlund – även om vissa meningar kan låta lite syntetiska. – Men tekniken utvecklas hela tiden, och framför allt blir informationen tydlig och når ut till resenärerna. Nu blir det samma röst överallt, och trafikinformatörerna slipper ”mängdutropen” som alltså istället levereras via en datoruppkoppling. – Även vid förseningar fungerar tekniken, då nya prognoser skickas ut som textmeddelanden till den mottagande datorn. Men självklart kvar att göra manuella utrop – till exempel vid större störningar då man behöver informera om ersättningstrafik. Så vi är inte beroende av talsyntesen. Även kvaliteten på information blir högre med det nya systemet, menar Karl Åkerlund. Detta då all information – trafikskyltar, högtalare och på webben – på sikt kommer från samma källa. – Idag kan det tyvärr ibland skilja sig åt, då exempelvis trafikskyltarna inte är lika aktuella som informationen på webben eller då den mänskliga faktorn kunde göra att högtalarutropen blev fel. En av de viktigaste orsakerna till att Banverket inför det nya systemet är att öka tillgängligheten för dem som är synskadade. Och samtidigt med de automatiska högtalarutropen införs även särskilda terminaler på stationerna. Där kan resenären trycka på en knapp och på så vis få information om avgång och ankomst uppläst i en högtalare, med samma talsyntes som övriga utrop. Text: Krister Insulander Automatiska högtalarutrop är en rikstäckande förbättringsåtgärd och finns därför inte med på åtgärdslistan till höger.
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16