Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154 Tävling VOLVO SCANDINAVIAN MA
STERS i Göteborg. Jag skulle vilja säga att vi är på gränsen till ett u-land när det gäller mästerskapsbanor. Vi ska stötta alla nya initiativ så gott vi kan med den kunskap vi har. Det finns några nya banor på gång som har ambitioner att bli mästerskaps banor och de är jag i kontakt med. I fjol sades det att Västerås var aktuell att få Masters i framtiden. Gäller det fortfa rande? - Västerås har fortfarande höga ambi tioner och vill ha dit tävlingen 2003- 2004. Men faktum kvartstår att om vi ska flytta tävlingen måste vi ha ett enga gemang från näringslivet i Västerås i storleksordningen tio till tolv miljoner kronor för att det ska vara värt besväret att flytta tävlingen dit. Om vi lyfter blicken lite. Avtalet med Volvo som titelsponsor går ut efter nästa år. Vad händer då? - Avtalet med Volvo innefattar 2002 och sedan är det naturligtvis dags att titta framåt. Volvo har vad jag vet inte bestämt sig för hur man ska göra efter 2002. Vi ska väl förhoppningsvis få svar på detta innan året är slut. Vi ser ju helst att Volvo är kvar eftersom det är en av våra mest trogna sponsorer och vi har ett bra sam arbete. Har ni sonderat terrängen om Volvo hop par av? - Rent tankemässigt jobbar vi med det. Eftersom Volvo är vår titelsponsor är detta något som dryftas på våra styrelse möten. Samtidigt som det vore väldigt tråkigt om Volvo hoppade av så kommer vi ju i en ny sits och en ny sits kan ju in nebära nya möjligheter. Ett rykte säger att SAS går in och tar över efter Volvo? - Vi har talat med SAS och andra fö retag och sett vad det finns för intresse att engagera sig i den här tävlingen för att öka prispengarna. Vi ser gärna att upp- visningsgolfpengar blir till officiella pris pengar om man säger så. Sedan har vi också tanken att undersöka huruvida det är intressant att rotera tävlingen i Skandi navien, som SAS vill göra. Men vi har kon staterat att den idéen inte håller mark- nadsmässigt under rådande konjunktur. Nu ska vi prata lite om dig som person. Vet du vad du sa när du tillträdde 1996? -Nej. Det här är ett jobb man ska ha i fem år. Innebär det att du tänker sluta snart? - Alltså, det var min uppfattning då och jag står fortfarande för den. Man ska inte sitta för länge. Men det går att fort sätta om man känner att man fortfarande har nåt att ge, att man kan utveckla täv lingen. Och det tycker jag att jag kan. Men de sista två åren har jag tagit ett år i taget. Men förra året kan det inte ha varit så ro ligt? - Nej, det var det inte. En vecka före tävlingen var banan ospelbar. På parker ingsplatserna vi hade till vårt förfogande gick det inte att få ut en båt ens. När det såg som j-ligast ut en vecka innan täv lingen så hade jag till 97 procent bestämt mig för att det fick vara slut. Jag tänkte att man inte kan fungera under de för hållandena som var då, det fick bli mitt sista år. Besöken på golfbanan blir allt mer sällsynta för Lars Thonning. Hur många timmar sover du varje natt under Mastersveckan? - Fyra. Sedan är det väl inte direkt så att du kan ta tre veckors semester efter det att den sista putten trillat i hål? - Nej, det tar tio dagar att få ner allti hop och tömma Barsebäck och det ska ju också vara bra gjort. Direkt efter det ska vi börja se vart vi är ekonomiskt. Samti digt som vi ska få ihop ekonomin är det dags att börja sälja för nästa år. För det är ju i september-oktober som företagen gör sina budgetar, så det blir ingen vila där. Det måste vara slitsamt - hur orkar du? - Det är väldigt slitsamt. Man känner sig ibland som en brunn som alla öser ur, men det fylls inte på någonstans. Men samtidigt finns det bara två saker i livet mari kan vara säker på. Det ena är att man ska dö och det andra är att det alltid finns någon som kan göra ens jobb mycket bättre. Vem är din kronprins när du tänker sluta? - Den dag jag bestämmer mig för att göra något annat tycker jag min assistent Beth Engblom ska ta över. Hon har job bat med det här i elva år, men fått alldeles för lite "credit" för det. Det är tyvärr så att alla blickar hamnar på mig. Folk ringer och tjatar och tigger. Spelare gnäller och klagar. Känns det inte som ett otacksamt jobb? - Jo, men det får man acceptera. Jag fick ganska snabbt klart för mig att det här är en dans kring något som folk tror är en guldkalv. De tror att vi har precis hur mycket pengar som helst. Är det onödigt att ställa frågan vilken spelare du helst hade velat se i Masters? - Ja, det hade ju varit fantastiskt roligt att få se Tiger Woods och Duval och de där killarna. Men jag är nöjd med vad vi kan prestera i lilla Sverige och stolt över det vi gör. Vi ska komma ihåg att man inte kan få allt för ingenting. Hade det burit sig att betala en till två miljoner dol lar för att få över Tiger Woods hade vi gjort det för länge sedan, men det gör det inte. Tänk sedan att du sitter och löneför- handlar med din personal som gör ett fantastisk jobb och du har svårt att ge dem de 2,5-3 procents högre lön de vill ha. Men sedan slänger du i väg ett par miljoner dollar på en golfare. Vad är good will-vinsten i det? Du var en gång en duktig spelare själv - hur går det nu? - När jag började det här jobbet hade jag 0,7 i handicap. Nu har jag 2,8 och det är bara att konstatera att jag inte klarar av att gå på det heller. Men för mig är det inte viktigt. Jobbar man med det här hela dagarna är man inte sugen att sticka ut på en golfbana. Jag spelar med vänner som jag tycker det är roligt att spela med, och helst så långt bort som möjligt. Till sist. Vad är ditt drömscenario för årets Volvo Scandinavian Masters? - Med tanke på vårt startfält och att det är Ryder Cup-år så tycker jag vi bör klara av att få dit 100 000 åskådare. Men det där är ju väldigt beroende på hur bra det går för svenskarna och vilka som är framme i spurten på söndagen. Idealet är att det finns 2-3 svenskar som slåss om segern tillsammans med internationella namn. Eller att Thomas Björn var i led ningen efter 36 eller 54 hål. Det skulle naturligtvis påverka antalet danska besö kare. Nu kan man ju faktiskt köra från Köpenhamn till Barsebäck på 50 minuter. Text: TOBIAS BERGMAN Foto: URBAN JÖRÉN SVENSK GOLF 7 2001 150
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156
Svensk Golf Sida 157
Svensk Golf Sida 158
Svensk Golf Sida 159
Svensk Golf Sida 160
Svensk Golf Sida 161
Svensk Golf Sida 162
Svensk Golf Sida 163
Svensk Golf Sida 164
Svensk Golf Sida 165
Svensk Golf Sida 166
Svensk Golf Sida 167
Svensk Golf Sida 168
Svensk Golf Sida 169
Svensk Golf Sida 170
Svensk Golf Sida 171
Svensk Golf Sida 172
Svensk Golf Sida 173
Svensk Golf Sida 174
Svensk Golf Sida 175
Svensk Golf Sida 176
Svensk Golf Sida 177
Svensk Golf Sida 178
Svensk Golf Sida 179
Svensk Golf Sida 180
Svensk Golf Sida 181
Svensk Golf Sida 182
Svensk Golf Sida 183
Svensk Golf Sida 184
Svensk Golf Sida 185
Svensk Golf Sida 186
Svensk Golf Sida 187
Svensk Golf Sida 188
Svensk Golf Sida 189
Svensk Golf Sida 190
Svensk Golf Sida 191
Svensk Golf Sida 192