VERKO 1
PLÅT - FORMANDE - SAMMANFOGNING SKÄRANDE BEARBETN
ING - MÄT - KRINGUTRUSTNING LEGOARBETEN - LEDIG KAPACITET - EGNA PRODUKTER VO 3-23VO 11/18 VO 9/18 "För att bli leverantör till Koenigsegg måste du vara ett superproffs på det du gör." – Ur ett inköpsperspektiv så är det här så långt från massproduktion som det går att komma. Därför är det också viktigt för oss att hitta långsiktiga leverantörer som förstår och gillar utmaningen med att producera högkvalitativa prototyper och detaljer i små serier till en relevant kostnad. Vi jobbar med ett nätverk av noggrant utvalda leverantörer och de allra flesta är faktiskt svenska. ”Haute couture” – Koenigsegg är ”haute couture”, varje bil är unik. När vi utvecklar en ny modell tar vi först fram en prototyp som presenteras för marknaden. Kunderna – som ofta är samlare och har Koenigseggbilar sedan tidigare – beställer sedan sitt personliga exemplar som byggs helt enligt önskemål gällande utrustning, färg och detaljer, förklarar Shino Lövstad Waldegren som är Junior Strategic Purchaser på Koenigsegg. Shino, som ursprungligen kommer från Japan, har lång erfarenhet inom automotive och har bland annat jobbat för Hondakoncernen i Storbritannien. Att sourca för en svensktillverkad megacar är förstås något helt annat. Ett precisionshantverk En av de utvalda är Proton Engineeering i Skillingaryd. Exakt vad Proton Engineering tillverkar för Koenigsegg är, förstås, topphemligt. Men köper du en Koenigsegg Jesko så kan du vara säker på att en del av investeringen innehåller förstklassig ingenjörskonst från Skillingaryd. Jesko lanserades på bilmässan i Geneve 2019 och blev en omedelbar succé. Bilen, som är avsedd för bankörning och är namngiven efter Christian von Koenigseggs far, har en 5-liters V8-motor med tvillingturbo. Varianten Jesko Absolut är den snabbaste Koeningsegg-bilen hittills med en toppfart på över 500 kilometer i timmen. Koenigsegg och Proton Engineering har samarbetat förut, bland annat har Engineerings utvecklingsavdelning hjälpt till med prototyptillverkning. Den här gången handlar det dock om serietillverkning, om än i mycket kortare serier än vad Engineering vanligtvis levererar till stora lastbilstillverkare som Volvo och Scania. I våras besökte Koenigsegg Proton Engineering i Skillingaryd och innan samarbetet drog igång fick också Engineerings utvecklingsteam chansen att se Koenigseggs tillverkning i Ängelholm. Läs mer och se fler bilder www.proton.se Köper du en Koenigsegg Jesko så kan du vara säker på att en del av investeringen innehåller förstklassig ingenjörskonst från Skillingaryd. Det finns inte många megacars i världen men svenska Koenigsegg är en av dem. Den lyckliga ägaren till en Koenigsegg Jesko kan dessutom glädja sig åt rörbockning i toppklass – made in Skillingaryd. Säg Koenigsegg till en bilentusiast och hen vill aldrig sluta prata. Koenigsegg Automotive är Sveriges enda, och en av världens, få tillverkare av supercars. Eller som de själva kallar dem; megacars. En megacar är precis vad det låter som. Ett riktigt vrålåk som är innovativt i teknik och design. En megacar måste vara både snabbare och snyggare än konkurrenterna, den ska tänja på gränserna för vad som är möjligt och sätta en ny prestanda. I Koenigseggs fall handlar det om hantverksmässigt tillverkade bilar i avancerade metall- och kolfiberkonstruktioner. Företagets grundare, Christian von Koenigsegg, tillverkade sin allra första bil 1994, när han bara var 22 år gammal. Sedan dess har utvecklingen gått i racerfart och Koenigsegg är i dag ett av världens ledande varumärken inom segmentet. 34 www.verko.se