Meg Rosoff. Pristagarfolder 2016 1
årige David Case kämpar med en nyvunnen insikt om
sin egen dödlighet. För att lura ödet bestämmer han sig för att bli någon annan. Han byter namn till Justin och ändrar sin livsstil, men tappar samtidigt bort sig själv. Med humor och svärta skildrar Rosoff hur Justins identitetskris missförstås av omvärlden som försöker göra honom till någon han inte är. Romanen berättas som en medvetandeström – likt vindlingarna i Justins hjärna – som inte ger läsaren en chans att komma undan. Likt huvudpersonen Holden i Salingers klassiker The Catcher in the Rye (1951) har Justin tydliga besvär med sin verklighetsuppfattning. Han hör ödets röst och åtföljs av en imaginär hund. I Rosoffs verk är frågor om kropp, identitet och genus, förlust och minne centrala. Hennes tredje roman What I was (2007, Den jag var) är skriven som en tillbakablickande minnesprosa. Det är en komplex historia om vänskap, kärlek, frigörelse, funderingar över ett sårigt förflutet och svåra vägval i livet. Berättelsen utspelas på 1960-talet i ett suggestivt sjunkande kustlandskap som speglar de gränsöverskridningar romanen iscensätter. I denna karga trakt befinner sig den sextonårige berättaren förpassad till en pojkskola efter att ha blivit relegerad från två tidigare internatskolor. Hans far kräver att han ska skärpa sig och bli en man, medan han själv knappt klarar av att vara pojke på det sätt som motsvarar familjens och skolans medelklassideal, det vill säga att vara populär, smart och sportig. Han hittar en väg ut ur den utstakade framtid han föraktar när han träffar Finn, en pojke som lever helt ensam i en stuga vid havet. I Finn ser han den han själv skulle vilja vara, men hans uppslukande kärlek får dramatiska följder och gör honom blind för vem Finn egentligen är. Rosoff varierar skickligt sina narrativa grepp och synvinklar. Hon skriver inom välkända litterära genrer och berättartraditioner men använder dem fritt för egna syften. Ett tydligt exempel är den historiska berättelsen The Bride´s Farewell (2009) som tilldrar sig i ett böljande engelskt landskap kring Salisbury Plains och för tankarna till engelska 1800-talsromaner och författare som Thomas Hardy. I Rosoffs händer blir detta en aktuell och gripande berättelse om Pell, som trotsar