AI Q2 svenska 2 1
DELÅRSRAPPORT 2020 | I.A. HEDIN BIL AB | 1 APRIL
- 30 JUNI VD Anders Hedin har ordet Hedin Bil levererar ett starkt andra kvartal med fokus på kostnadsbesparingar och likviditet. - Ökad lönsamhet både från bilförsäljningen och servicemarknaden - Delvis stängda marknader - Goda kassaflöden och stark likviditet Resultat för andra kvartalet Rörelseresultatet under andra kvartalet uppgick till 108 Mkr, vilket var en förbättring med 137% jämfört med andra kvartalet föregående år. Omsättningen i jämförbara enheter minskade med 3% jämfört med samma period föregående år. Verksamheterna i Hedin Bil och Bavaria, där även den norska verksamheten ingår, förbättrade både rörelseresultatet och rörelsemarginalen. Den belgiska verksamheten visade en förlust på grund av nedstängningen i marknaden, samtidigt som kassaflödet var positivt. Nybilsförsäljningen minskade med 16% i jämförbara enheter och bruttomarginalen ökade. Försäljningen av begagnade bilar ökade med 13%, initialt med lägre bruttomarginaler som successivt återhämtat sig. Totalt bidrog bilförsäljningen med ökad vinst och ökade marginaler jämfört med andra kvartalet föregående år. Servicemarknaden levererade också ett bättre resultat än föregående år med ökade marginaler. Marknadsutveckling Den marknadspåverkan som kom under andra kvartalet på grund av Covid-19 pandemin är exceptionell och har påverkat både utbud och efterfrågan. I Belgien stängde marknaden under sex veckor, Norge påverkades av stängda skolor och restauranger samtidigt som Sverige inte gjorde några formella nedstängningar men aktiviteten i samhället var betydligt lägre. Nybilsregistreringar i Sverige minskade med 37% jämfört med andra kvartalet 2019. Motsvarande siffror var -32% i Norge och -42 % i Belgien. Marknaden för begagnade bilar, liksom servicemarknaden, har påverkats i mindre utsträckning. Åtgärdsprogram med anledning av Covid-19 Tidigt i mars lanserades ett omfattande kostnadsbesparingspaket. Åtgärder har bestått av tillfälliga och permanenta neddragningar av personal, samt stopp för rekryteringar, inköp och resor. Där det har varit möjligt har vi använt statliga stödpaket för att kunna korttidspermittera medarbetare. Under andra kvartalet var som mest 900 medarbetare korttidspermitterade och minskningen av antalet anställda uppgick till 300 personer. I Belgien har den belgiska staten stått för stora delar av lönekostnaden när verksamheten var stängd, vilket minskade personalkostnaderna under andra kvartalet med 28 Mkr. Vi har även nyttjat statliga stöd i Sverige och Norge, vilket reducerat personalkostnaderna med 15 Mkr i Sverige respektive 6 Mkr i Norge. På alla våra marknader följer vi de riktlinjer som lokala myndigheter sätter upp för att begränsa smittspridning och skydda vår personal och våra kunder. Jag är stolt över de ansträngningar våra medarbetare gjort i en utmanande marknad, vilket lett till ett starkt resultat. Tillsammans med fokus på minskad rörelsekapitalbindning bidrar det till en mycket god likviditetssituation. Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att värna om både resultat och likviditet under rådande omständigheter. Det ger oss möjlighet att fokusera på rätt saker och att arbeta långsiktigt med vår verksamhet. Anders Hedin 7