Plattform 1
RETURADRESS BYGGKERAMIKRÅDET AB 20121480 110 04 S
TOCKHOLM BKR svarar PETER SVENSSON, NY PÅ BKR Vilken roll har du? Utbildare och teknisk rådgivare. Vad har du gjort innan? Jag kommer närmast från Höganäshuset där jag har jobbat som säljare mot konsument och proffs i drygt 17 år. Dessförinnan har jag bland annat varit verksam inom IKEA som lagerarbetare, säljare, kundsupport och projektledare. Vad ser du fram emot? Jag ser fram emot att bli en del av teamet på BKR och att kunna använda mig av mina erfarenheter från kakelbranschen på ett nytt sätt. Det ska även bli roligt att resa runt i landet och träffa både nya och gamla medlemmar. En av mina målsättningar är att BKR ska synas mer och bli ännu mer tillgängligt. Vad bör man tänka på när man anlitar och skriver avtal med en entreprenör? Upprätta alltid ett skriftligt avtal där ni så noggrant som möjligt går igenom vilka arbeten som ska göras, materialval, tid för arbetet samt pris och betalningsvillkor. Med ett noggrant utformat avtal minskar risken för oenighet om vad som gäller. Använd gärna Hantverkarformuläret vid upprättandet av avtalet, det går att ladda ner på bkr.se. Vid avtal mellan entreprenör och enskild konsument används konsumenttjänstlagen och Allmänna bestämmelser-hantverkarformuläret. Sten Holmqvist, sten@bkr.se Hur samarbetar ni med andra branschorganisationer? På tekniksidan är samarbetet med Säker Vatten närmare än det någonsin har varit. Branschreglerna sätter ribban för fackmässigt utförande, det är viktigt att de olika branscherna är samstämmiga. Vi har reguljära möten med teknikerna från » Upprätta alltid ett skriftligt avtal« Varför inför ni krav på att de företag som ska bli behöriga måste ha minst en behörig plattsättare med yrkesbevis anställd eller så ska minst en behörig plattsättare verifiera sina kunskaper? Det är inte nytt, att man ska ha ett yrkesbevis som plattsättare eller motsvarande erfarenhet står redan i våra Bestämmelser för behörighet. Skillnaden är att vi för att få en mer korrekt och rättvis bedömning, vill att kunskapen verifieras via ett praktiskt prov där man visar att man kan flytspackla rätt samt branschorganisationerna som har branschregler för våtrum. Vi deltar även i gemensamma projekt, till exempel Vattenskadecentrum. Målet är att bättre samordna revideringen av våra respektive branschregler vid nästa utgåva. Nikolas Pivac, nikolas@bkr.se FRÅGA OSS! HÖR AV DIG TILL OSS Vi på rådet svarar gärna på dina frågor. Ring eller mejla oss! Byggkeramikrådet AB Högbergsgatan 27 116 20 Stockholm Tel: 08-641 21 25 Fax: 08-702 20 15 E-post: info@bkr.se www.bkr.se planera och genomföra en korrekt plattsättning. Det är ett led i att säkerställa kvalitet hos behöriga företag. Verifiering görs hos utvalda utbildningsföretag, efter kurs 1. Per Bernhardsson, per@bkr.se