Stort test: KABE Travel Master x780 LQB 1
TEST FAKTA Modell Laika Travelmaster x780 LQB Urs
prungsland Sverige Chassi Fiat + AL-KO Motor 2,3MJ 150 hk Vridmoment 380 Nm Växellåda 6 växlad aut. (robotväxlad manuell) Totalvikt 4 500 kg Max last 920 kg (oräknat extrautrustning) L x B x H 775 x 249 x 305 cm Invändig höjd 197 cm Bränsletank 80 liter Vattentank 90 liter Gråvattentank 90 liter Toatank 17 liter Utrustning ABS, antispinn, ESP, AC motor, farthållare, elspeglar, centrallås inkl bodel, kylskåp, frys, 3 lågors gasolspis, ugn, mörkläggningsjalusier, Alde vattenburen värme inkl golvvärme, värmeväxlare, Webasto motorvärmare, CD radio, navigator, backkamera, förberedd för TV, vinterisolerad spillvattentank inklusive tömning, uppvärmt gasolutrymme. Pris testbil 1 237 485 kr Grundpris 1 218 000 kr Hemsida www.kabe.se Vi lånade bilen av Kabe i Tenhult SNABBKOLL VI GILLAR: – Hög åkkomfort – Trygga köregenskaper – Funktionell hall – Rymlig och bekväm sittgrupp – Välplanerat värmesystem – Gasolutrymmen med flaskor i fil ogillar vi skarpt. Svårjobbat! Detta har dessutom en tröskel som ytterligare försvårar. Dock har denna tröskel en funktion, i den löper nämligen ett värmerör som hjälper till att hålla utrymmet frostfritt. RIVALER Gott om skåp och fack för prylar – Lågt insteg till bodel och förarhytt VI ÖNSKAR: – Släde i gasolutrymmet – Möjlighet till större teve vid sittgruppen – Strömbrytare vid varje lampa TIDIGARE TESTADE Fabriksnya Travelmaster x740 LXL Travelmaster 750 Begagnade Travelmaster WF från 2004 nr 1-2014 nr 1-2009 nr 7-2012 LAIKA KREOS 5009 Visserligen långbäddar i sovrummet men en riktigt trevlig bil på vägen och vinteregenskaperna är i topp. Någon drottningssängmodell görs inte. Dubbelgolv ger extra stuv. Något kortare än testbilen. AL-KO chassi gör at du kan få ALC på bakaxeln och ACS fram. Eftersom vi pratat mycket om hjulbas så kan jag nämna att den i detta fall är 4 500 mm. Vilket ger bilen ca 20 cm längre överhäng än testbilen. Priset ligger i nivå med testbilen. CARTHAGO CHIC C-LINE T 5.0 QB Fyrtio centimeter kortare men samma koncept. Luftburen värme som standard förvisso, men ändå en vinterduglig husbil. Kan utrustas med AL-KO ALC fram och ACS bak. Hjulbasen är 4 143 mm, det betyder 20 cm längre överhäng jämfört med testbilen. Då garaget är väldigt rymligt får man vara försiktig så man inte lastar bort de goda vägegenskaperna. Prislappen är ungefär densamma som testbilens. Det är idag ovanligt med oljad plywood under bilen. Men det har sina fördelar. Trä andas och man riskerar inte att fukt stängs in. Längst bak, bakom bakaxeln, används dock plast som skydd eftersom trä i längden inte står emot sprutet från bakhjulen. Vinterdugliga halvintegrerade husbilar med särskilt goda vägegenskaper går det inte tretton på dussinet av precis. Det finns en del på nya framhjulsdrivna Mercedes men det är en annan kategori. På Fiat ligger dessa två nära. 46 HUSBILEN 5/19