Marknad Örebro 1
Att ni tar på er helheten måste ju även betyda at
t ni får friheten att göra saker också? – Det stämmer men det är inte förrän de tre senaste åren som vi sett att den modellen fungerat. Men vi har även kunder som äger sina fastigheter. Då blir det mer förvaltning när vi jobbar med investeringsplaner som vilken fastighetsförvaltare som helst gör. Four FM har alltså sin marknad i Norden men har som Magnus säger där vi sitter, börjat titta lite på övriga Europa. Det finns några länder som känns intressanta men företaget är inte riktigt där än. Man är alltså inte heller i Örebro där huvudkontoret befinner sig vilket kan te sig märkligt men man är inte ensamma om det. Jag har träffat fler Örebroföretag som har en liknande situation. Det kanske är skönt till och med? – Jag tycker att det rätt skönt att komma hem till Örebro där jag är rätt okänd. Våra leveranser ligger mest i storstäder och våra kunder, beställare, sitter oftast i Storbritannien, Irland, Holland och Schweiz samt någon i Japan och USA. Det är mycket resande för många av oss. För att göra affärerna då? – Ja dels nya kunder förstås men även för att ta hand om våra befintliga kunder. Då antar jag att även du reser mycket? – Jag reser otroligt mycket. Eller gjorde fram till pandemin förstås. Fram till pandemin hade jag cirka 160 dagar utomlands av 250 arbetsdagar. Hur kom det sig att ni ökade så mycket under pandemin? – Jag tänker så att vi hade en pipeline med affärer som var mogna. På sätt och vis är det nog en slump att det hände just då. Många av våra branschkollegor tog jättemycket stryk, de kunde tappa mellan 10 och 20 procent av omsättningen under den perioden. – Men vi har en annan kundexponering, våra kunder ser det större ansvaret och sa direkt att vi kommer inte knuffa risken på er så länge ni lovar att era anställda får vara kvar och få sin lön, då fortsätter vi betala. Det är helt otroligt, vi led inte alls under pandemin. Svenska industriföretag gjorde motsatsen, de satte press på FM-leverantörer att skära ner kostnader och bromsa utgifter. Men vi kunde omgruppera och växa vilket var skönt. Hur tänker du kring växtverk när ni expanderar så fort? – Vi håller fortfarande på med planen hur vi ska hantera det här på bästa sätt. Men vi känner oss rätt trygga. Det ” Men vi börjar smaka på målet miljarden. Nästa år snurrar vi minst 320 miljoner. Tittar vi bakåt på vår tillväxt så finns det egentligen ingen anledning varför vi inte ska ta oss dit. En sådan affär som vi precis gjort ska inte vi kunna vinna. är stora affärer, stora företag och vår utmaning är att hitta medarbetare. Det är det absolut svåraste. Vad söker ni och vad är det svårast att få tag på? – En del av oss måste vara generalister, vi kan inte vara specialister för vi hanterar 70-80 olika tjänster som vi ska förstå och det kan vi bara göra på ett övergripande plan. – Sedan har vi en speciell företagskultur här också. Det är väldigt mycket en omklädningsrumskänsla, alla jobbar hårt och mycket, det är nästan lite start up-känsla ibland. Man måste trivas i den miljön och då blir det ännu svårare med rekryteringen. Du kan ha världens bästa cv men fungerar du inte i miljön då blir det jobbigt. Finns det någon speciell egenskap man måste ha? – Det är väldigt mycket ”doers” här. Det är bra för det måste man ha i ett tillväxtbolag. Alla måste vara beredda att släppa det de håller på med för att hugga i på annan plats. Den kulturen har vi verkligen lyckats behålla. Vi är närmare 200 anställda nu. För tre år sedan kände jag alla, träffade alla, nu är det omöjligt att hinna med det. Är det helikopterperspektivet för dig nu? – Ja det blir ju det även om jag tycker om att vara därute för att rycka och slita. Det är väl en av de största utmaningarna för en företagsledare att när det börjar växa då kan man inte vara med överallt. När måste man ta steget och delegera? Fanns det en tidpunkt? – Jag har en jäkligt bra ledningsgrupp. Vi har två relationer. Dels den yrkesmässiga men även den privata. Dessa smälts ihop så våra möten blir väldigt öppna. Högt i tak. Ibland skäller de på mig om att jag är inne och pillar i affärer. Sluta! Säger dem. Du ska ut och prata om företaget, värdegrunden och dina stories. Du ska öppna dörrar med andra ord? – Ja så är det och jag tror starkt på det där uttrycket ”att kultur äter strategi till frukost”. Vi pratar väldigt mycket om kultur och att äga sitt ansvar. Det är nyckeln till allt. Befogenheterna är stora och du har ett stort eget ansvar. Så länge du gör det du ska så har du full frihet? – Ja absolut. Vi bryr oss om tre saker och det är att vi får ut våra nyckeltal, att våra kunder är nöjda och glada samt att våra medarbetare mår bra. Vi har en otroligt låg personalomsättning och otroligt låga sjuktal jämfört 19