HSB Uppdraget Sydost 1
aktuellt Efter stämman – vad händer nu? Många för
eningar har genomfört sina stämmor – kanske blev det poströstning detta år – och tar sikte framåt. Vad händer nu? Det är mycket arbete inför en stämma, men det är minst lika mycket att ordna efter stämman. I dessa annorlunda tider finns det dessutom nya saker att ta hänsyn till. Här kommer därför några punkter att kika på inför kommande period. • Protokollet från årsstämman ska tillgängliggöras senast tre veckor efter stämman. Det ska omfatta besluten som tagits, och har en omröstning skett ska detta anges i protokollet. Observera att vid stämma med enbart poströstning är samtliga beslut föremål för röstning. Om det har skett ett enhälligt beslut så ska även det anges i protokollet. • Om ni genomförde en poströstning ska poströstningsblanketterna sparas i tre månader efter stämmodagen. Efter dessa tre månader är det dock viktigt att de förstörs, i enlighet med GDPR. • Har föreningen nya stadgar, styrelseledamöter, revisorer eller ny ordförande i bostadsrättsföreningen så ska det registreras till Bolagsverket. Detta gör ni enkelt via Mitt HSB! • Se till att göra alla nödvändiga ändringar i Mitt HSB. Uppdatera styrelsesammansättning via "Administration" och "Styrelsesammansättning". På samma sida sker även registreringen till Bolagsverket. Under "Administration" och "Attestordning" behöver ni uppdatera vilka personer som ska vara granskare och attesterare av leverantörsfakturor och egna utlägg, samt ange eventuell beloppsgräns. • Kom ihåg att ge nya styrelsemedlemmar viktig information om hur ni sköter ert styrelsearbete och vilka förväntningar som finns på deras nya roll. Gå gärna igenom de olika delarna av Mitt Uppdrag på Mitt HSB tillsammans. Men viktigast av allt: ge de nya styrelsekollegorna ett varmt välkomnande och stötta upp lite extra i början! Digitala avier från 2022 Från och med årsskiftet 2021/2022 kommer de boende inte längre att få någon pappersavisering för avgiften. Genom att ta bort pappersavierna gör vi tillsammans en insats för miljön och kommer årligen att spara ungefär 150 000 utskrivna pappersark! Vad innebär detta? Den som har pappersavisering i dagsläget och har en e-postadress registrerad eller väljer att registrera en e-postadress i Mitt HSB kommer automatiskt att få sin avisering via e-post. Den som saknar e-postadress kan i stället välja mellan e-faktura och autogiro. Alla alternativ är kostnadsfria. E-postavisering Avin mejlas som PDF. E-faktura Med e-faktura skickas avin direkt till internetbanken och det enda man behöver göra är att godkänna betalningen. Man registrerar sig för e-faktura via sin internetbank. Autogiro Med autogiro dras pengarna automatiskt från kontot på förfallodagen. Allt man behöver hålla koll på är att det finns pengar på kontot. Man ansöker om autogiro via blankett på Mitt HSB. Låt barnen leka säkert En lekplats är ett härligt inslag som uppmuntrar till lek och rörelse för bostadsrättsföreningens barn. Det är dock styrelsens ansvar att se till att lekplatsen uppfyller säkerhetskraven. Ett av de lättaste sätten att säkerställa att kraven uppfylls är att besikta lekplatsen med hjälp av en sakkunnig besiktningsman. HSB Sydost erbjuder lekplatsbesiktning så tveka inte att höra av er till oss! Kontakta Marie Erlandsson, marie.erlandsson@hsb.se eller 010-451 30 92. uppdraget #2 / 2021 Mitt HSB Avierna finns alltid på Mitt HSB. Varje medlem har automatiskt ett användarkonto och loggar in på hsb.se/sydost med BankID eller personnummer och lösenord. Mer information om detta kommer under året!