Maskinkontakt 1
MK 3/20 Transport serar en ny generation ed förar
en i fokus – Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck, säger Roger Alm. Ny hytt med större utrymmen och förbättrad sikt – Volvo FM och Volvo FMX Nya Volvo FM och Volvo FMX har fått helt nya hytter och en instrumentdisplay med många av de funktioner som fi nns hos de större Volvomodellerna. Hyttvolymen har ökats med upp till en kubikmeter, vilket ger bättre komfort och större arbetsutrymme. Sikten är nu ännu bättre tack vare de större fönstren, den sänkta dörrlinjen och de nya backspeglarna. Nytt förargränssnitt i samtliga modeller Förarmiljön har fått ett helt nytt gränssnitt för information och kommunikation som gör det enklare att överblicka och hantera olika funktioner samt skapar mindre stress och färre distraktioner. Instrumentdisplayen är helt digital och föraren kan enkelt välja vilken information som ska visas på 12-tumsskärmen i olika situationer. Lastbilen kan även utrustas med en lättåtkomlig 9-tums sidodisplay som kan visa infotainment-, navigerings- och transportinformation samt bilder från lastbilens kameror. Funktionerna kan styras via knapparna på ratten, funktionen för röststyrning eller direkt via pekskärmen och displayens kontrollpanel. Effektiva motorer och alternativa drivlinor Såväl miljö som ekonomi är viktiga faktorer för transportföretag. Eftersom det inte kommer att fi nnas en enda energikälla som kan lösa alla klimatfrågor, och eftersom olika transportsegment och uppdrag kommer att kräva olika lösningar kommer fl era typer av drivlinor att fortsätta existera parallellt under överskådlig framtid. I Sverige och på många andra marknader fi nns Volvo FH och Volvo FM även tillgängliga med en Euro 6-kompatibel gasdriven LNG-motor som har bränsleeffektivitet och prestanda i nivå med Volvos motsvarande dieselmotorer, men en mycket lägre klimatpåverkan. Gasmotorn kan drivas med biogas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 100 procent, eller naturgas, vilket minskar CO2-utsläppen med upp till 20 procent jämfört med Volvos motsvarande dieselmotorer. Den här beräkningen omfattar utsläppen från fordonet under användning, det vill säga från ”tank to wheel”. Länk till fi lm om serien www.maskinkontakt.se 63