Campus 1
Erik Ohlsson, Jubel – Följ din passion, allt anna
t är slöseri med tid! Vad har du själv för utbildning? Erik Ohlsson är VD för den strategiska artistbyrån Jubel med 20 anställda. Förutom att jobba direkt med artister och varumärken anordnar Jubel också sina egna event och festivaler, däribland Hudikkalaset. Berätta lite om din arbetsplats? – Jubel är en artistbyrå som jobbar med strategisk artistutveckling inom flera områden. Vi startade 2016, till följd av en stark polarisering i musikbranschen. Skivbolagen fokuserade allt mer på hits och allt mindre på att investera i långsiktiga artistkarriärer, samtidigt som bokningsbolag, arrangörer och andra varumärken ville jobba med utvecklade och starka artister. Vi upplevde att strategisk artistutveckling föll mellan stolarna, så i det tomrummet skapades Jubel – världens första renodlade artistbyrå. Vår vision är att ingå långsiktiga partnerskap med artister vi älskar och brinner för och vara ett hem där vi tillsammans med artisten bygger och upprätthåller ett starkt artistvarumärke. Hur ser personalstyrkan ut? – Vi har tre avdelningar, eller egentligen fyra. Releaseavdelningen gör PR, marknadsföring och försäljning för artister som släpper ny musik. Liveavdelningen bokar och sätter upp turnéer. Events & Brands gör event, varumärkessamarbeten och allt annat som inte platsar inom de andra avdelningarna. Sist så har vi ekonomi och admin som gör så att allt funkar. Vilken typ av kompetens letar ni efter just nu och inom den närmaste framtiden? – Vi letar alltid efter de vassaste talangernainom PRoch kommunikation, försäljning inom live och ’brand partnerships’ och produktion av live och event. Många gånger har talangen kommit först och jobbet sen, vi har liksom inte haft råd att tacka nej. Hur bär man sig åt för att få jobb hos er? – Beroende på erfarenhet och så vidare så varierar det något. För de som är nyutexaminerade är alltid praktik en bra väg. Det är ett optimalt sätt att snabbt lära känna varandra och vi har anställt väldigt många den vägen. Vad bör man plugga? – Väldigt varierat beroende på position men många har på ett eller annat sätt en bakgrund inom marknadsföring, kommunikation eller musik. Om du skulle ge några råd till en person som ska sätta sig i skolbänken idag, vad skulle det vara? – Jag har en kandidatexamen i Retail Management från HHS CFR och en Master i Marketing & Media Management från HHS. Är du nöjd med valet av utbildning? – Svinnöjd helt ärligt. Handels var sjukt utvecklande. Vad är den rakaste vägen till drömjobbet i din bransch? – Återigen tror jag det handlar om att följa sin passion. Då jobbar man generellt lite skarpare och hårdare! Har det här alltid varit målet för dig? – Jag har alltid velat göra något där jag förändrar något. Med Jubel kan jag vara med och förändra infrastrukturen i musikbranschen vilket känns väldigt roligt. Har du en ’plan b’ ifall allt inte riktigt skulle gå som du hade tänkt dig? – Inte just nu, men det ordnar sig alltid. Då får vi hitta på nåt nytt! Har du något okonventionellt karriärråd? – Se till att ha kul! Då brukar allt annat lösa sig. Finns du något du vill göra, som du ännu inte gjort? – Det vore väldigt kul att göra mer affärer utomlands! Vad har du för råd och tips till någon som vill söka sig till din bransch nu? – Var prestigelös, positiv och målmedveten. Jag tjatade sönder min handledare på Universal för att ens få göra praktik där! Hur bär man sig åt för att få jobb hos er? – Man mailar bara och säger att man tycker att vi verkar vara ett härligt företag och berättar vad man skulle kunna bidra med. Så får vi hoppas att det är just den kompetensen och personen som vi letar efter för tillfället. Om du skulle ge några råd till en person som ska sätta sig i skolbänken idag, vad skulle det vara? – Nu kommer det låta extremt klyschigt, men välj något du tycker är kul och känns hyfsat framtidssäkert. Man kan alltid ångra sig och plugga något annat om det är nu plugga som man faktiskt vill. Vad har du själv för utbildning? – Jag pluggade Systemvetenskap samt Media & Kommunikationsvetenskap i Lund, alldeles för många poäng och dyra studielån. Har du en ’plan b’ ifall allt inte riktigt skulle gå som du hade tänkt dig? – Jag har alltid haft en dröm att starta en bilrekondfirma, så varför inte. Har du något okonventionellt karriärråd? – Kanske inte så okonventionellt, men välj att jobba med något som du tycker är roligt. Du ska gå till jobbet fem dagar i veckan under rätt många år. Hitta en balans att belöna dig själv när du lyckats ta ett steg framåt eller i sidled på jobbet. En öl för en bra dag, eller en extra timme TV-spel. Marcus Jiderholt, Vässla Vässla är uppstickaren bland fordon som precis lanserat version två av sin elmoped. Marcus Jiderholt är CMO på företaget som har cirka 14 anställda. Berätta lite om din arbetsplats? – Vi sitter i en gammal ICA-butik på Södermalm, den är väldigt hemtrevlig och mysig. Vi är en rätt härlig mix av tjejer och killar som alla brinner för att driva ett litet bolag med en stor fråga framåt. Vilken typ av kompetens letar ni efter just nu och inom den närmaste framtiden? – Vi letar efter personer som vill hjälpa folk att Camilla Henriksson, H&M HOME Camilla Henriksson är marknads- och kommunikationschef på H&M Home som har 140 anställda i Sverige. Berätta lite om din arbetsplats? – Vårt huvudkontor i centrala Stockholm är ständigt i rörelse. Det är en oerhört kreativ miljö där man ofta får se glimtar av vad alla arbetar med och på så sätt förstår man sin del i det hela. Vi är ett team och alla är lika viktiga delar. Det är kul att se hur kontorets utformning möjliggör ständiga möten med kollegor VÅRTERMINEN 2019 13 minska biltrafiken i storstäder, spara tid i vardagen så att man har tid till annat såsom familjen och vänner. Men framförallt, eftersom vi är en expansiv fas emot Europa, så letar vi efter folk som har bra lokalkännedom om nya lokala marknader och gärna är expert på just det lokala språket och kulturen